Nyhet! Valio Eila® laktosfri kvargyoghurt – en ovanligt lyckad kombo.

Äntligen finns både naturligt proteinrik kvarg och krämig yoghurt i en smakfull, laktosfri nyhet. Två goda saker i en. Upptäck den och din egen favorittopping redan idag. Valios kvargyoghurt finns i två smaker – naturell och smaksatt med hallon och passionsfrukt. Du hittar dem i butikshyllan med laktosfritt sortiment.

Valio Eila® kvargyoghurt är en blandning av härligt krämig yoghurt och mild, naturligt proteinrik kvarg. Den innehåller bakterierna acidophilus och bifidus och är god att äta precis som den är eller toppad med till exempel bär, frukt och nötter. Och allt där emellan. Här är det verkligen bara fantasin som sätter gränser. Prova gärna några av våra glutenfria topping-recept för lite inspiration.

– Valios omfattande kundundersökning tillsammans med Norstat visar att många har efterfrågat fler goda, krämiga och laktosfria frukost- och mellanmålsalternativ. Därför är vi extra glada att vi kan presentera Valio Eila® kvargyoghurt i två goda smaker, naturell och hallon och passionsfrukt. Vår förhoppning är att många ska upptäcka dem och sina egna favorit-toppings, säger Linda Öhman, Kommunikationschef på Valio AB.

Valio Eila® kvargyoghurt är helt enkelt ett gott och proteinrikt alternativ att njuta av till frukost och mellanmål. För att få den låga sockerhalten och den rätta smakbalansen har vi sockrat med mycket varsam hand. För den som har gasig och spänd mage kan laktosfria produkter hjälpa dig en bit på vägen. Rätt kost och en sund livsstil är första steget till en lättare magkänsla.

Valio Eila® kvargyoghurt säljs i en lite mindre förpackning om 750 gram. Perfekt för alla mindre hushåll. Nyheterna finns nu att köpa i dagligvaruhandeln. Valio Eila® laktosfri kvargyoghurt 2 % 750 g finns både som naturell och smaksatt med hallon och passionsfrukt. Rekommenderat pris är 22:50 kr respektive 24:50 kr.

Spännande fakta från vår Norstat-undersökning från november 2015 (1002 svenska svarande, ålder 20–70 år, 49 % kvinnor, 51 % män):

-                                                               Hela 94 % äter yoghurt

-                                                               25 % äter yoghurt varje dag

-                                                               18 % blandar yoghurtar med olika smaker för att få den perfekta smaken

-                                                               50 % varierar yoghurt för att de uppskattar variation

-                                                               58 % föredrar smaksatt yoghurt

-                                                               81 % äter yoghurt i skål, med sked

-                                                               47 % toppar med flingor, 39 % toppar med bär och 28 % toppar med nötter

För mer information, produktprov och högupplösta bilder vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling

073 553 72 82, emma.l@kellyandpling.com

Linda Öhman, Kommunikationschef, Valio Sverige AB

08-725 51 50, linda.ohman@valio.fi

Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio, och laktosfria produkter, i Sverige. Varje år investerar Valio cirka 150 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Något som resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte 2014 ca 884 MSEK. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. www.valio.se

Receptbilaga – samtliga recept är laktos- och glutenfria

Goda toppings till Valio Eila® kvargyoghurt Naturell 2 %

Torkade aprikoser, pinjenötter och akaciahonung

Häll upp Valio Eila® kvargyoghurt Naturell i en skål. Lägg i torkade aprikoser och strö över rostade pinjenötter. Ringla över akaciahonung.

Grapefrukt med pekannötter, kardemumma och lönnsirap

Häll upp Valio Eila® kvargyoghurt Naturell i en skål. Lägg i tärnad grapefrukt och strö över hackade pekannötter och kardemumma. Avsluta med att ringla över lönnsirap.

Härliga toppings till Valio Eila® kvargyoghurt Hallon & Passionsfrukt 2 %

Hallon med nötkross

Rosta hasselnötter, mandlar, paranötter och cashewnötter på 100 grader i ca 1h. Ta ut och låt svalna. Mixa sedan hastigt i en matberedare. Häll upp Valio Eila® kvargyoghurt Hallon & Passionsfrukt i en skål. Häll över nötkrossen och toppa med hallon.

Passionsfrukt med frömix

Rosta krossade linfrön, vanliga linfrön, pumpakärnor och solrosfrön på 100 grader i ca 1h. Ta ut och låt svalna. Häll upp Valio Eila® kvargyoghurt Hallon & Passionsfrukt i en skål. Strö över frömixen och avsluta med att gröpa ur en passionsfrukt.