Valio i Svensk Hållbarhetsrankings toppskikt

Svenska konsumenter har sagt sitt och menar att hälsa är det viktigaste hållbarhetsområdet för företag i livsmedelsbranschen. Det framkom i Sveriges största studie om hållbara varumärken, Svensk Hållbarhetsranking[1] där Valio rankas på 8 plats inom kategorin snabbrörliga konsumentprodukter. Valio får dessutom toppbetyg av konsumenterna när det gäller just främjande av hälsa och välmående och anser att Valio är nummer 2 bland de 30 undersökta företagen.

Svensk Hållbarhetsranking är Sveriges mest djupgående undersökning av hållbara varumärken och genomförs av anseende- och hållbarhetsforskaren Ekon Dr Tony Apéria vid Stockholms universitet. Totalt har drygt 18 000 personer från allmänheten bedömt 190 välkända företag. Inom snabbrörliga konsumentprodukter (FMCG) undersöktes totalt 30 företag. Med ett index på 65 hamnar Valio på plats 8 totalt och plats 2 bland mejeriföretagen. Andra företag som placerar sig i toppen är RFSU, Oatly, Löfbergs och Zeta. Inom hållbarhetsområdet hälsa och välmående, som anses vara det viktigaste för företag i livsmedelsbranschen, rankas Valio som nummer 2.

-        Det är viktigt att våga visa transparens för att skapa förtroende hos konsumenterna. Svensk Hållbarhetsranking visar tydligt vilken bild de har av företaget. Valio rankar högt i studien och det som framhålls är att Valio står för främjande av hälsa och välmående, säger Tony Apéria, Ekon Dr vid Stockholms universitet.

I en värld med stigande fokus på hälsa och välmående är Valio känt för högklassiga konsumentprodukter, världsledande kompetens och unika tekniska innovationer. Som ett av de mest innovativa mejeriföretaget i världen kan Valio tillhandahålla smarta lösningar som smakar gott och som både ökar människornas välbefinnande och underlättar deras vardag.

I oktober i år var fem mejeriinnovationer från Valio utvalda att visas på SIAL Innovation Selection 2016 – världens största matinnovationsmässa. Valios förmåga att kombinera fantastiska smaker med banbrytande upptäckter som främjar välmående får global uppmärksamhet. Innovationer som tidigare har nått svenska marknaden är till exempel en unik patenterad metod för nedbrutet protein i laktosfri mjölkdryck och världens mest studerade mjölksyrabakterie: Lactobacillus rhamnosus GG som finns i Valio Kefir.

Valio blev nyligen utvald att delta i den Europeiska innovationsgruppen för mat – EIT Food. EIT, European Institute of Innovation and Technology, är ett EU-organ som verkar för bättre samarbete inom utbildning, forskning och innovation. EIT Food är ett nytt fokusområde med uppgift att främja innovation, tillväxt och sysselsättning inom livsmedelsbranschen för att förbättra den globala hälsan. EIT Food är en sammanslutning av 50 partners från ledande företag, forskningscentra och universitet i 13 olika länder.

-        Valio brinner för hälsosam mat i allmänhet och maghälsa i synnerhet. Därför är det viktigt att vi engagerar oss i initiativ som till exempel EIT Food. Resultatet i Svensk Hållbarhetsranking är ett fint kvitto på att vi ska fortsätta göra det vi gör och kommunicera det, säger Sirkku Erlandsson, VD, Valio Sverige.

[1] Svensk Hållbarhetsranking 2016, Nordic Brand Positions

För mer information vänligen kontakta:
Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
073 553 72 82, emma.l@kellyandpling.com

Linda Öhman, Kommunikationschef, Valio Sverige AB
08-725 51 50, linda.ohman@valio.fi

Kontaktperson Svensk Hållbarhetsranking:
Tony Apéria Ekon Dr, Brand and Reputation management, Stockholm Business School, Stockholm University
0707-75 29 17, tony.aperia@sbs.su.se

Taggar: