Varannan student har magproblem

I år har rekordmånga svenskar antagits till höstens högskoleutbildningar. I Magrapporten, Sveriges största undersökning om maghälsa, framgår det att varannan student har problem med magen.

Enligt Universitets- och högskolerådet har nära 307 000 personer antagits till höstens högskoleutbildningar – en ökning med 10% jämfört med höstterminen 2019. I Valios Magrapporten® 2019 uppgav mer än hälften av studenterna att de har eller har haft magproblem det senaste året. Nu när det kommer studeras mer hemma, menar experterna att det är extra viktigt att sätta rutiner och hålla en balanserad kost för att må bra – även i magen.

- Det här speciella året påverkar oss alla på ett eller annat sätt, inte minst studenterna. Ett enkelt tips för både plånbok och mage är att göra matlådorna lite mindre, eftersom det blir lättare för magen att smälta mindre portioner. På eftermiddagen kan man med fördel ta en skål yoghurt för att fylla på med energi. Andra tips som är gratis, och bidrar till en god maghälsa är att dricka mycket vatten, men inte samtidigt med måltiden, och ta cykeln eller promenera till och från campus, säger Robert Brummer, professor i gastroenterologi vid Örebro universitet.

Mellanmål för tunn plånbok och gladare mage
Smoothies fortsätter vara ett populärt mellanmål i Sverige - inte minst eftersom det är billigt och enkelt att göra själv. Variationsmöjligheterna är lika många som det finns frukter, bär och grönsaker. Det här receptet använder sig av Kefir med den unika bakteriekulturen LGG som stannar länge i magen. Det går även bra att byta ut Kefiren mot Valios nya lättkefir, en havredryck eller valfri yoghurt.

5 plånbokssmarta tips för en bättre magkänsla:
1. Promenera eller ta en cykeltur
2. Drick mycket vatten
3. Tugga maten väl
4. Ät mindre portioner
5. Håll inte igen, gå på toa

Fakta från undersökningen:
Magproblem bland svenskarna
• 44 % har haft problem med magen någon gång under det senaste året
• 53 % av de som har magproblem upplever att de har det minst en gång i veckan
• 47 % upplever att deras magproblem begränsar deras liv och påverkar livskvaliteten
• Av studenterna svarade 57 % att de har eller har haft magproblem det senaste året

Topp 3 – situationer som upplevs mest begränsande vid magproblem
1. På resor eller vid byte av miljö – 63 %
2. Skola och jobb – 39 %
3. Fester och middagar – 31 %

För mer information eller högupplösta bilder, kontakta:
Kalle Löfstrand, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei
Mail: kalle.l@shomei.se

Anette Björnlund, media och kommunikationschef, Valio Sverige AB
Mail: anette.bjornlund@valio.se

Om undersökningen:
Valio har sedan början av 1900-talet bedrivit forskning för hälsa och välmående. Forskningen kompletteras med flera återkommande trendmätningar, däribland Magrapporten®, som är Sveriges största undersökning om maghälsa. Magrapporten® 2019 är den fjärde upplagan och bygger på en statistiskt säkerställd undersökning genomförd av Kantar Sifo under perioden 13–19 juni 2019. Totalt intervjuades 2 001 personer i Sverige i åldrarna 16–79 år. Av dem var 896 personer mellan 16–34 år, 750 personer mellan 35–55 år och 355 personer mellan 56–79 år. Av deltagarna uppgav 181 personer att de var studerande. De intervjuade ingår i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel. Intervjutiden var cirka 18 minuter och svarsfrekvensen 26 %. I gruppen som uppger att de har haft problem med magen det senaste året ingår 957 personer.

Källor: