Budget 2018: Stockholms stad satsar 36 miljoner på sociala aktiviteter på seniorboenden

Öka den sociala gemenskapen bland äldre stockholmare – det är syftet med satsningen på aktivitetscenter i stadens seniorboenden. I ett aktivitetscenter finns sociala aktiviteter och möjlighet att äta tillsammans. Verksamheten sköts av den lokala stadsdelsförvaltningen som utformar aktiviteterna tillsammans med de äldre.

Den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad satsar 36 miljoner kronor på att öppna aktivitetscenter i så många som möjligt av de seniorboenden som ägs av stadens bolag Micasa Fastigheter.

-  Det behövs fler mötesplatser för äldre, delvis för att många känner sig ensamma. På de här aktivitetscentren kommer det gå att umgås med andra äldre och delta i en massa olika aktiviteter. Att servicen blir högre på våra seniorboenden är också väldigt bra, säger Clara Lindblom (V), äldre- och personalborgarråd i Stockholm.

Micasa Fastigheters seniorboenden är till för dig som är över 65 år och skriven i Stockholms stad. Alla seniorboenden är tillgänglighetsanpassade och har gemensamhetslokaler som inbjuder till social samvaro. Lägenheterna är hyresrätter som förmedlas via den vanliga bostadskön och finns över hela Stockholm.

Presskontakt:
Ida Strid, pressekr, 076 12 29 519
Siri Jonsson Montin, pressekr, 076 12 29519

Om oss

Vänsterpartiet Stockholms stad. Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 13% och sitter i opposition. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.