Efter DN:s granskning – "Dags att möblera om i toppen på Karolinska"

Vänsterpartiet upprepar sitt krav på att Karolinskas sjukhusdirektör avgår. Dagens Nyheters fortsatta granskning av konsultfakturor ställda till Karolinska sjukhuset visar att fakturor för 57 miljoner kronor saknar underlag.

– I takt med att DN:s granskning fortskrider och mer och mer kommer fram känns det än mer aktuellt att sjukhusdirektören avgår, säger Vänsterpartiets landstingsråd Håkan Jörnehed.

Även Karolinska sjukhusets styrelse bör ställa sina platser till förfogande, anser Vänsterpartiet.

– En ommöblering på toppen är helt nödvändig nu. Det är uppenbart att styrelsen helt enkelt inte har koll, varken på Boston Consulting Groups förehavanden eller på cancerköerna, där folk dör i väntan på vård. Förtroendet är i botten, säger Håkan Jörnehed.

På tisdagens landstingsstyrelse lägger Vänsterpartiet en skrivelse med krav på en extern utredning av situationen på Karolinska.

– Hur har en situation ens uppstått där ett konsultbolag kan använda landstinget som bankomat och fakturera för miljonbelopp utan underlag? Det måste vi ha svar på, säger Håkan Jörnehed.

Håkan Jörnehed riktar också kritik mot det moderatledda landstingsstyret, som han menar har ansvaret för den konsultkultur som finns på flera håll i landstingets organisation.

– Ansvaret ligger ju ytterst hos M. Nu är det mer än ett år sedan Irene Svenonius (M) tillträdde som finanslandstingsråd och lovade krafttag mot konsultkaoset, men inget har hänt, säger Håkan Jörnehed.