Bildt måste protestera mot övergreppen i Turkiet

Den 27 maj inleddes fredliga protester i Istanbul mot myndigheternas planer på att riva delar av Taksim Gezi-parken. Därefter har protesterna snabbt spridit sig. Enligt det turkiska inrikesministeriet hade den 2 juni 235 protester genomförts i 67 provinser.

Protesterna har slagits ner med stor brutalitet. Polisen har bland annat satt in tårgas och vattenkanoner. Tusentals demonstranter har gripits och många har skadats.

- Den turkiska polisens brutalitet synliggör vilka stora problem som finns i Turkiet när det kommer till respekten för de mänskliga rättigheterna. Den senaste veckans övergrepp mot demonstranter är inte på något sätt acceptabelt för ett land som vill betraktas som en demokrati och som har ambitionen att bli en medlem i EU, säger Hans Linde, utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Amnesty International och Human Rights Watch har i skarpa ordalag kritiserat protesterna. Men den svenska regeringen har varit fåordig. Carl Bildt har nöjt sig med att via twitter hänvisa till Catherine Ashtons uttalanden.

- Carl Bildt brukar understryka regeringens nära och goda relationer till den turkiska ledningen. Nu är det hög tid att man använder sina kontakter för att förmå den turkiska regeringen att upphöra med övergreppen mot demonstranterna, säger Hans Linde.

Hans Linde lämnar idag in en skriftlig fråga till Carl Bildt där han begär svar på vad regeringen gör för att förmå Turkiet att upphöra med våldet mot demonstranterna och utreda de övergrepp som begåtts.

Hans Linde, utrikespolitisk talesperson (V): 070-290 07 40