Sverige utvisar människor till tortyr

Fredagen 25 februari utvisades Jean Kabuidibuidi, kallad Pastor Jean, tillbaka till Kongo. Omedelbart efter ankomst greps han och utsattes för tortyr och misshandel.

– Det absoluta förbudet mot tortyr och mot utvisningar till ett land där den utvisade riskerar tortyr är en av de mest grundläggande reglerna i skyddet för mänskliga rättigheter. Förbudet är undantagslöst, säger Christina Höj Larsen, flyktingpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Hela 19 gånger har Sverige fällts av FN:s kommitté mot tortyr för att ha skickat människor tillbaka till länder och omständigheter som lett till gripanden och tortyr.

– Det är uppenbart att svenska myndigheter inte tar något som helst ansvar för att följa upp vad som händer en person efter utvisning. När media denna gång inte heller uppmärksammat fallet har ansvaret istället axlats av frivilliga aktivister och människorättskämpar. De har gjort ett viktigt jobb, men det ställer svenska myndigheters bristande uppföljningsansvar i blixtbelysning.

Med anledning av det inträffade kommer Höj Larsen att begära en interpellationsdebatt med migrationsminister Tobias Billström där hon bland annat undrar vilka initiativ ministern är beredd att vidta för att Sverige inte skall fortsätta att utvisa människor till länder där de riskerar tortyr.

- Pastor Jeans berättelse och bilderna som publicerades på TV4 idag talar sitt tydliga språk. Frågan är om regeringen väljer att blunda och fortsätta utvisa till tortyr?

För mer information kontakta:
Christina Höj Larsen, migrationspolitisk talesperson (V), 070-8182177
Vänsterpartiets presstjänst 070-6200064