Vänsterpartiet: Stärk Skatteverkets resurser i jakten på skattesmitarna

Svenska näringslivstoppar som skatteplanerar i skatteparadis verkar vilja sväva ovanför samhällsgemskapen som vi andra vill leva i. Det säger Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomisk-politiske talesperson, i en kommentar till den nya läckan av dokument från skatteparadis.

- Den här ekonomiska eliten undergräver den samhällsmodell som vi har valt i det här landet. Att vi alla bidrar efter förmåga och sen tar del av det efter behov, säger Ulla Andersson.

Det var i går som en ny jätteläcka av dokument från skatteparadis återigen avslöjade omfattande skatteflykt och aggressiv skatteplanering. Den så kallade ”Paradisläckan” berör såväl politiker på högsta internationella nivå samt svenska näringslivstoppar, bland annat Svenskt näringslivs ordförande Leif Östling som placerat sina sidoinkomster i sitt bolag i lågskattelandet Malta. I en intervju med tv-programmet Uppdrag Granskning frågar sig Leif Östling ”vad fan får jag för pengarna?” när han betalar skatt i Sverige. Ulla Andersson tycker att Leif
Östling ger girigheten ett ansikte.

- Det är tydligt att Leif Östling anser att de sjuka i Sverige har det så bra, och att poliser och sjuksköterskor tjänar tillräckligt. Vänsterpartiet tycker inte det. Vi anser att det borde tillföras mer resurser från våra gemensamma skatteintäkter.

Ulla Andersson tycker att det borde tas krafttag mot skatteflykten och vill bland annat se mer resurser till Skatteverket.

- För att Skatteverket ska veta vad som sker måste de här företagen som hjälper till med uppläggen vara tvingade att redovisa vad de gör. Om de inte gör det ska de bötfällas och ifall de är finansbolag bör deras tillstånd kunna dras in.

Åsa Mattsson

Vänsterpartiets