Varbergs Sparbank AB (publ) - Årsredovisning 2016

Varbergs Sparbank AB (publ) publicerar idag sin årsredovisning på www.varbergssparbank.se

Året som gått har, precis som vanligt, varit mycket händelserikt. Ett antal trender med stor påverkan på banken har fördjupats under 2016. Samtidigt har den globala arenan kännetecknats mer av oväntade resultat än av väntade trender.

I banken har fokus under året som gått framförallt varit tre områden; förändringen av vår kontorsstruktur, arbetet med att öka lönsamheten i bankrörelsen samt arbetet med regelverk och intern styrning och kontroll.

Förändringen av bankens kontorsstruktur som handlat om nedläggning av de tre minsta kontoren och införlivandet av deras verksamhet i övriga kontor har pågått hela året. Vårt kontor i Skällinge stängde vid halvårsskiftet och de andra två i Träslövsläge och Bua den 30:e september. Syftet bakom förändringen är att skapa större kontor i Veddige och Tvååker som skall kunna ge en mer heltäckande service till våra kunder och vara mindre känsliga i frågor om kompetens och bemanning. Själva stängningen av kontoren har gått bra och vi har haft en god dialog med de berörda orterna. Jag tycker det känns bra att kunna satsa och utveckla våra befintliga kontor.

Vi gick in i 2016 med en negativ styrränta på -0,35% och redan under februari valde Riksbanken att ytterligare söka stimulera ekonomin och inflationen genom att sänka till -0,50%. För oss som sparbank innebär en negativ styrränta en stor ekonomisk påfrestning. Anledningen är att vår affärsmodell i grunden bygger på att finansiera utlåning till allmänheten med inlåning från allmänheten samt eget kapital. Inlåningen från våra kunder har vi inte tagit betalt för utan fortsatt att ge lite ränta på vilket leder till en räntekostnad. Samtidigt har räntan på delar av bankens utlåning sjunkit med styrräntan.

För att motverka den negativa effekten av minusräntor har banken arbetat aktivt under större delarna av 2016 med att utnyttja befintlig likviditet till att ta mer bolån i egen balansräkning istället för att förmedla dem till Swedbank Hypotek. När banken förmedlar bolån till Swedbank Hypotek belastar vi ej vår balansräkning eller eget kapital, dock med en lägre intjäning. När banken istället lägger krediten i egen balansräkning tillfaller hela räntenettot banken eftersom banken tar på sig hela risken. Detta arbete har på ett framgångsrikt sätt drivit fram ett förbättrat räntenetto istället för ett försämrat dito.

Ett sista tema för året har varit arbetet kring regelverk och intern styrning och kontroll.

Förutom det löpande arbetet i verksamheten samt riskkontroll och compliance funktionerna så har banken haft två besök av Finansinspektionen under 2016. Det första besöket under maj månad var en del i den ordinarie utvärderingsprocessen för institut som står under tillsyn. Finansinspektionen granskade då bankens bolagsstyrning, strategier, intern styrning och kontroll samt bankens interna kapital och likviditetsutvärdering (IKLU). Det andra besökt under november månad var en del av Finansinspektionens granskning kring arbetet mot penningtvätt och terroristfinansiering bland medelstora institut. Granskningen berörde bland annat bankens riskanalys, styrdokument, kundkännedom och prioriteringar i hur vi motverkar penningtvätt och terroristfinansiering. Granskningarna har inneburit mycket förberedande arbete och jag tycker att det varit positivt på så vis att det lyfter fokus på frågorna internt i vår organisation. När det gäller arbetet mot penningtvätt och terrorist finansiering har vi identifierat ett antal förbättringsområden som vi kommer att arbeta med under 2017.

En tanke som jag alltid bär med mig är hur nöjda våra kunder är. När årets resultat av kundnöjdhet, mätt av Svenskt Kvalitetsindex (SKI), släpptes var det en störtdykning för hela bankbranschen vilket kändes tungt. Vi fick förvisso betydligt bättre resultat än många andra. Bland våra företagskunder var förändringen inte alls så stor som för branschen i övrigt. Riktningen är ändå fel och vi vill uppnå vårt mål om att ha mycket nöjda kunder i hela banken. Vi gör också en kompletterande kundundersökning vartannat år. Den visar glädjande nog en positivare bild och framför allt är de kunder som vi träffar och gör affärer med mycket nöjda med vad vi kan leverera. Av detta drar jag slutsatsen att vi behöver fortsätta att träffa våra kunder ansikte mot ansikte i en värld där mer och mer sköts via smarta telefoner. I kundmöten finns en av våra verkliga chanser att vara unika.