Har vården plats för patienten? Lunchseminarium i Almedalen 1 juli

Personcentrerad vård är en av hälso- och sjukvårdens viktigaste frågor just nu. Idag bjuder Vårdförbundet in till ett seminarium om personcentrerad vård och framtidens teamarbete.

Press, radio och tv är varmt välkomna till Vårdförbundet i TCO-parken!

Har vården plats för patienten? Lunchseminarium om personcentrerad vård och teamarbete

Personcentrerad vård är en av hälso- och sjukvårdens viktigaste frågor just nu. Personcentrerad vård innebär att patienten betraktas som en person med egen kunskap som resurs. Patienten erbjuds därför att själv vara aktiv i planering och genomförande av vården.

Är vi redo för denna omställning? Vad blir teamets roll? Vad vill patienter och närstående? Vad händer om vi inte gör något?

Seminariet inleds med en presentation om personcentrerad vård och uppnådda resultat. En panel med patient, anhörig och vårdens olika professioner diskuterar sedan frågan om framtidens teamarbete i vården.

Datum: tisdag 1 juli

Tid: kl. 12:00-13:00

Plats:
TCO-parken, Länsstyrelsens trädgård, Strandgatan 1, Visby

Medverkande: Inger Ekman professor, föreståndare Centrum för personcentrerad vård i Göteborg (GPCC), Sineva Ribeiro ordförande Vårdförbundet, Annelie Nordström ordförande Kommunal, Helena Pepa vice ordförande Fysioterapeuterna, Heidi Stensmyren ordförande Läkarförbundet, Håkan Hedman förbundsordförande Njurförbundet, Karin Engdahl regionråd (S) Västra Götalandsregionen, Staffan Werme ordförande SKLs beredning för primärvård och äldreomsorg.

Moderatorer:
Göran Henriks utvecklingsdirektör Qulturum och Anette Nilsson utvecklingsledare Qulturum, projektledare SKL

Cecilia Sandahl, presschef, tfn: 08-14 77 69, 070-687 32 42
Sandra Zetterman, pressekreterare, tfn: 08-14 77 30, 070-317 67 88
Sineva Ribeiro, förbundsordförande, tfn:

För frågor om våra seminarier kontakta:
Pauline Åkerlund, utvecklingsstrateg och projektledare för Vårdförbundet i Almedalen, tfn: 070-088 67 12
Lisbeth Löpare-Johansson, vårdstrategisk chef, tfn: 070-567 44 66

Medlemmar i Vårdförbundet arbetar för en säker vård. Vi är 112 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor som utvecklar vården för dig som individ. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se