Nu startar Vårdförbundets utgrävning av en akutmottagning i Almedalen. Sineva Ribeiro och Filippa Reinfeldt inviger klockan 09:00.

Varje dag levererar Vårdförbundet en relik från utgrävningen på plats och i sociala medier. Dagens relik är kösystem.
Press, radio och tv är välkomna till utgrävningsplatsen vid dammen i Almedalen och ett samtal om förutsättningar för god och säker vård.

Tisdag
Den arkeologiska utgrävningsplatsen invigs, bandet klipps
Tid: 09:00
Plats: Almedalen
Medverkande: Sineva Ribeiro, Vårdförbundets ordförande och Filippa Reinfeldt (M) landstingsråd i Stockholm och moderaternas talesperson i sjukvårdsfrågor. De samtalar om varför vi valt att låta akutmottagningen bokstavligt och bildligt talat gå i ”graven”. Rätt vård direkt, snabbspår, vårdutveckling/vårdcoacher, förebyggande hälsovård, primärvård, hemsjukvård med mera diskuteras.

Onsdag

Utgrävningsplatsen
Tid 09:00
Plats: Almedalen
Medverkande: Sineva Ribeiro och Josefin Brink (V), vänsterpartiets arbetsmarknadspolitiska talesperson diskuterar lön och kön. Varför värderas kvinnodominerade yrkesgrupper konsekvent lägre än mansdominerade?

Välkomna till vårt bokseminarium
Tid: 10:30 – 12.00
Plats: TCO-parken, Strandgatan 1
Vi presenterar ”Dröm och mardröm” en antologi om friska seniorer och beroende gamlingar; om äldrevård, äldrehälsovård och äldreliv.
Den legendariska modejournalisten Cay Bond pratar utifrån sitt kapitel i antologin om att äldre måste få fortsätta att leva sin kultur oavsett om man gillar hip hop, klassisk musik, mode, film, trädgårdsodling eller rock'n'roll.

Torsdag
Vårdförbundets huvudseminarium om äldrehälsovård
Tid: 13:00 – 14:00
Plats: TCO-parken, Strandgatan 1
Medverkande: Maria Larsson (KD) barn- och äldreminister, Sineva Ribeiro, med flera i panelen.
Vårdförbundet presenterar ett förslag till ett nationellt program för äldrehälsovård.

Vårdförbundets och Förenade livs seminarium om alla seminarier.
I år är det över 220 seminarier om vård och hälsa, men pratar vi om rätt saker?
Tid: 15:00 – 16:00
Plats: Teaterskeppet i Visby hamn
Medverkande: Sineva Ribeiro, Marie-Louise Zetterström, VD Förenade Liv, Anders Milton och Carl Jan Granqvist.

Det blir också en hel del annat bus på stan. Håll utkik efter köer…

Cecilia Sandahl, presschef, tfn: 08-14 77 69, 070-687 32 42
Pressjour: 070-310 30 09
cecilia.sandahl@vardforbundet.se