Seger för kvinnliga rättigheter att Europadomstolen nekar prövning för abortvägrande barnmorskorna

Vårdförbundet välkomnar att Europadomstolen meddelar att man avvisar prövning för de två svenska barnmorskor som åberopat samvetsfrihet för att slippa utföra aborter. Detta bör ses som ett definitivt avslut på den ovärdiga diskussionen om vårdvägran av religiösa skäl ska tillåtas i Sverige eller ej.

Att Europadomstolen avvisar barnmorskorna är ytterligare en viktig seger för kvinnan, vården och för barnmorskor världen över i en fråga som Vårdförbundet och många andra följt genom åren. Det är grundläggande för jämställdheten i ett samhälle att kvinnor kan bestämma över sina kroppar, sin sexualitet och sin reproduktion.

- Majoriteten av Sveriges barnmorskor är stolta över att stötta kvinnor genom livets alla skeden, oavsett om det handlar om graviditet, att förhindra graviditet, att lindra sjukdomar och skador eller att lotsa fram ett barn eller avbryta en oönskad graviditet. Det är ju därför vi väljer att utbilda oss inom sexuell och reproduktiv hälsa, säger Åsa Mörner, barnmorska och förbundsstyrelseledamot i Vårdförbundet.

Åsa Mörner finns tillgänglig för kommentarer och intervjuer och nås via asa.morner@vardforbundet.se och mobil 073 64 80 133, alternativt via Vårdförbundets pressjour på 0703 10 30 09.

För ytterligare information, kontakta Vårdförbundets pressjour på tfn: 0703-10 30 09

Vårdförbundet är ett yrkesförbund som samlar över 114 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Tillsammans utvecklar vi vården, våra arbetsvillkor och våra professioner. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se

Vårdförbundet är ett yrkesförbund som samlar över 114 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Tillsammans utvecklar vi vården, våra arbetsvillkor och våra professioner. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se Pressbilder, debattartiklar och pressmeddelanden hittar du i Pressrummet www.vardforbundet.se