Vårdförbundet kritiserar AD-dom om indragen semester

Arbetsdomstolen menar att arbetsgivaren Vrinnevisjukhuset i Norrköping hade rätt när de sommaren 2014 tvingade fem barnmorskor att flytta redan beviljade semestrar. Att inte ta hänsyn till att arbetsgivare har en skyldighet att säkra vården med tillräcklig kompetens och att de trots detta står underbemannade inför sommaren år efter år är upprörande, menar Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro.

Bakgrunden är att arbetsgivaren åter igen fått problem med att bemanna under sommaren, trots att flera deltidsarbetande barnmorskor både gått upp till heltid och avstått från att ta ut föräldraledighet. När arbetsgivaren inte heller ville betala samma ersättning för extrapass som vid tidigare somrar, var personalen inte lika villiga att ta på sig extrapass.

- Domen i Arbetsdomstolen är beklaglig. Att inte ta hänsyn till att arbetsgivare har en skyldighet att säkra vården med tillräcklig kompetens och att de trots detta står underbemannade inför sommaren år efter år är upprörande. Agerandet slår dessutom mot den redan hårt pressade kvinnligt dominerade vårdsektorn.

- Att arbetsgivaren skulle ha haft fog för att dra in redan beviljade semestrar i en situation som verkligen inte är svår att förutse, är mycket märkligt. Arbetsgivaren har dock fortfarande valet att med goda villkor locka och behålla personal, så att alla kan få sin semester och välförtjänt tid för vila och återhämtning.

Läs domen i sin helhet här.

För ytterligare information kontakta:
Anna E Olsson, tf presschef, tfn: 070-687 32 42
Alma Kastlander, pressekreterare, tfn: 070-088 67 98

I Vårdförbundet samlas 114 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Tillsammans utvecklar vi vården, våra arbetsvillkor och våra professioner. www.vardforbundet.se

Vårdförbundet är ett växande yrkesförbund som samlar över 115 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Tillsammans utvecklar vi vården, våra arbetsvillkor och våra professioner. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se Pressbilder, debattartiklar och pressmeddelanden hittar du i Pressrummet www.vardforbundet.se