Vårdförbundet uppmärksammar internationella barnmorskedagen

Idag den 5 maj är det den Internationella Barnmorskedagen och årets tema sätter fokus på barnmorskans särskilda ställning som försvarare av kvinnors rättigheter.

- En god sexuell och reproduktiv hälsa är ofta kopplat till många andra rättigheter, så som rätten till liv och hälsa, rätten till privatliv och utbildning. Barnmorskor är experter på kvinnors sexuella och reproduktiva hälsa hela livet och försvarar kvinnors rättigheter både i Sverige och resten av världen. Idag ser vi oroande tecken på att politiker som vill begränsa aborträtten och kvinnors rättigheter vinner valframgångar, då behöver vi stå upp och berätta vilken viktig hälsofråga det är, säger Åsa Mörner, barnmorska och förbundsstyrelseledamot i Vårdförbundet.

Ungefär 56 miljoner aborter genomförs årligen världen över. Ett vanligt skäl är dålig tillgång till preventivmedel. Bedömningar visar att ungefär 25 miljoner kvinnor årligen gör aborter på ett osäkert sätt. Enligt WHO beror mellan 8 och 18 procent av alla graviditetsrelaterade dödsfall i världen på osäkra aborter. Därtill kommer de miljontals kvinnor som bedöms lida i onödan på grund av komplikationer i samband med osäkra aborter.

- Tack och lov har utvecklingen gått framåt, både vad gäller säkerheten vid förlossningar, bättre mödravård och barnhälsovård, tillgången till säkrare preventivmedel och rätten till en säker abort. Utvecklingen räddar liv och hindrar lidande. Det är ofta barnmorskor som ställer kraven och tar debatten i frågor som kvinnlig sexualitet. Detta ämne är fortfarande omgärdat med skam och skuld och därför är det så viktigt, säger Sineva Ribeiro, ordförande i Vårdförbundet.

- Sverige är ett framgångsexempel vad gäller rättigheter för kvinnor och barn, men det går inte att slå sig till ro. Även här utmanas aborträtten och kvinnors rätt till sina kroppar. Kvinnors fysiska besvär, så som endometrios, mensvärk, förlossningssmärtor och förlossningsskador, smärta vid sex eller klimakteriebesvär, har fortfarande inte samma status i vården. Smärta och obehag kopplat till kvinnans kön måste uppmärksammas i forskningen så att vi får större kunskap och bättre behandlingar, säger Åsa Mörner.

Barnmorskan Elin Ternströms forskning visar att ca 20 procent av de gravida kvinnorna lider av förlossningsrädsla. Genom att omsätta forskning i bättre metoder för att förbättra kvaliteten, bemötandet och kunskapen i vården kan fler kvinnor känna trygghet genom både graviditet, förlossning och eftervård. Vårdförbundet driver bland annat frågor som en barnmorska per födande i aktiv förlossning, just för att det är en viktig kvalitets- och trygghetsfråga för den födande kvinnan.  I Stockholm har Vårdförbundet också förhandlat fram ett lokalt avtal med BB Karolinska i Huddinge enligt den så kallade ”caseload”-modellen. En sammanhållen vårdkedja med ett känt team av barnmorskor som följer kvinnan genom hela graviditeten, förlossningen och eftervården. Det ger en mer personlig relation och forskningen visar också att det ger en bättre förlossningsupplevelse och minskar risken för komplikationer.

För ytterligare information kontakta Vårdförbundets pressjour på tfn: 0703-10 30 09

Vårdförbundet är ett växande yrkesförbund som samlar över 115 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Tillsammans utvecklar vi vården, våra arbetsvillkor och våra professioner. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se

Vårdförbundet är ett växande yrkesförbund som samlar över 115 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Tillsammans utvecklar vi vården, våra arbetsvillkor och våra professioner. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se Pressbilder, debattartiklar och pressmeddelanden hittar du i Pressrummet www.vardforbundet.se