Vårdförbundet utmanar Maria Larsson: Inför nationell hälsovård för seniorer – annars klarar vi inte välfärden

Klockan 13:00 bjuder Vårdförbundet i Almedalen in till seminariet ”Mer kunskap, inte fler händer”, om de utmaningar vi står inför när en allt större andel av befolkningen är över 65 år. Barn- och äldreminister Maria Larsson (KD) är en av deltagarna.

En av de viktigaste åtgärderna för att vi framöver ska kunna erbjuda befolkningen god vård och ett gott liv länge är att arbeta mer preventivt. Med förebyggande hälsoinsatser kan vi skjuta upp livsstilssjukdomar som till exempel övervikt, KOL, diabetes och hjärt- och kärlproblem. Vi kan också förebygga fallskador, undernäring och andra vanliga åkommor som gör att många äldre får en betydligt försämrad livskvalitet.

Genom att införa ett nationellt program för äldrehälsa, liknande de som idag finns för barn (BVC) och för gravida (MVC), kan vi se till att en stor del av befolkningen får ett mycket bättre liv. Det skapar också utrymme i vår gemensamma ekonomi för att ge den allra bästa vården till de som behöver den bäst. Ett nationellt program skapar dessutom jämlikhet så att alla får samma möjligheter till hälsovård, oavsett var i landet man bor.

Seminariet är ett lösningsfokuserat samtal om hur vi åstadkommer en resurseffektiv äldrehälsovård som omfattar alla. Vilka smarta och kreativa lösningar kan göra att vi klarar de demografiska utmaningar vi har framför oss?

Medverkande:

• Maria Larsson, barn- och äldreminister (KD)
  • Sineva Ribeiro, ordförande, Vårdförbundet
  • Göran Stiernstedt, direktör och chef för avdelningen vård och omsorg, Sveriges Kommuner och Landsting
  • Ann-Christine Baar, områdeschef primärvården, Göteborg Stad

Tid: 5 juli klockan 13.00-14.00

Plats: TCO-parken, Strandgatan 1, Visby

Cecilia Sandahl, presschef, tfn: 070-687 32 42
cecilia.sandahl@vardforbundet.se
Sineva Ribeiro, ordförande, tfn:

Medlemmar i Vårdförbundet arbetar för en säker vård. Vi är 111 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor som utvecklar vården för dig som individ. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se

Vårdförbundet är ett yrkesförbund som samlar över 114 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Tillsammans utvecklar vi vården, våra arbetsvillkor och våra professioner. Från sjukdom och diagnos till hälsa och helhet. www.vardforbundet.se Pressbilder, debattartiklar och pressmeddelanden hittar du i Pressrummet www.vardforbundet.se