Vårdförbundet välkomnar omställning av vården

Report this content

Idag presenterade hälso- och sjukvårdsminister Gabriel Wikström den särskilda samordnaren Anna Nergårdh och gav direktiv som ska stärka vården, med fokus på primärvården. Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro menar att tonvikt på patientmedverkan och samordnad vård ligger helt i linje med förbundets arbete för en personcentrerad vård.

- Vården behöver ställa om! En åldrande befolkning med många multisjuka gör att en modern vård nu ställs inför helt nya utmaningar. Här spelar samarbetet mellan olika vårdgivare inom både landsting, regioner och kommuner en avgörande roll.

- Vårdförbundets medlemmar bland sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor vill vara med och bidra till en sådan omställning. Genom att lyssna på patienter och våra professioner kan regeringen hitta redan fungerande idéer. Idéer som bygger på en personcentrerad vård som utgår från patientens egna förmågor och personalens kompetens och vilja att utveckla vården.

- Vi ser fram emot en nära dialog med Anna Nergårdh, både vad gäller vårdens styrning och professionernas och patienternas roll, avslutar Sineva Ribeiro.

För ytterligare information kontakta:

Lisbeth Löpare Johansson, vårdstrategisk chef Vårdförbundet, tfn 070-567 44 66
Cecilia Sandahl, presschef, tfn 070-687 32 42
Alma Kastlander, pressekreterare, tfn 070-088 67 98

I Vårdförbundet samlas 114 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Tillsammans utvecklar vi vården, våra arbetsvillkor och våra professioner. www.vardforbundet.se