Göteborgsklass vann tävling om Respekt

Göteborgsklass vann tävling om Respekt Klass 9 E:2 i Toleredsskolan i Göteborg vann den rikstäckande klasstävling för högstadieelever som arrangerats av Stiftelsen för Respekt och Vasakronan AB. Tävlingen, Projekt Respekt, gick ut på att genomföra ett valfritt projekt om respekt för sina medmänniskor. Därmed vinner klassen ett stipendium på 10 000 kr som de tar emot av Vasakronan under galan Vardagens Hjältar i Vinterträdgården på Grand Hotel i Stockholm. Vasakronans och Respekts gemensamma föreläsningsturné genomfördes på skolor runtom i landet i höstas. Skolklasser från Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Linköping och Uppsala deltog i tävlingen som gick ut på att genomföra ett valfritt projekt. Bidragen kunde vara allt från att arrangera en städdag på skolan, producera en tidning eller på något sätt engagera sig mot våld, mobbning och rasism och på så vis bidra till att gatumiljön blir en säkrare plats. - Anledningen till att vi valde just den här klassens bidrag, filmen Livet är kort - respektera varandra, som vinnare i Projekt Respekt är att de gick in i arbetet med stort engagemang och skrev ett riktigt bra manus till den videofilm de spelade in. Det märks att de tagit uppgiften på allvar, säger Sara Myrehed, informatör på Vasakronan. Galan Vardagens Hjältar är en årlig händelse som arrangeras av Stiftelsen för Respekt. Galan uppmärksammar människor som under året arbetat i det tysta mot våld, mobbning, rasism och kriminalitet. De utses till årets Vardagshjältar och premieras med stipendier som tack för sina insatser. I år hålls galan den 6 maj klockan 19.30 i Vinterträdgården, Grand Hotel, Stockholm. För mer information v.v. kontakta: Sara Myrehed, Vasakronan AB 08-783 21 20 Ulrika Nåsby, Stiftelsen för Respekt 08-612 35 00 Maria Strandh, Klasslärare 9E:2 Toleredsskolan 0709-18 08 72 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/11/20030411BIT00950/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/11/20030411BIT00950/wkr0002.pdf

Korta fakta om VasakronanVårt fastighetsbestånd omfattar 174 fastigheter med en total area om cirka 2,3 miljoner kvadratmeter (31 december 2019). Merparten av beståndet ligger i Stockholm. Marknadsvärdet på fastigheterna uppgår till 156 miljarder kronor. Vi erbjuder centralt belägna kontors- och butikslokaler i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Inom segmentet cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Vasakronan driver även bygg- och utvecklingsprojekt där vi som byggherre och utifrån ett helhetsperspektiv arbetar för att skapa de bästa lokallösningarna. Vi är också en stor aktör inom planering och utveckling av nya områden och stadsdelar. Vår vision är den goda staden där alla människor trivs och verksamheter utvecklas. Vasakronan har cirka 310 medarbetare och bolaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Läs mer på www.vasakronan.se