SCB förnyar hyreskontrakt med Vasakronan i Garnisonen

SCB förnyar hyreskontrakt med Vasakronan i Garnisonen Vasakronan och Statistiska Centralbyrån (SCB) har tecknat ett nytt hyresavtal om lokaler i Garnisonen. SCB hyr 18 500 kvadratmeter kontor för sina ca 500 anställda i Stockholm. Avtalet är på sex år. SCB har haft kontor i Garnisonen ända sedan det s.k. Karlahuset byggdes för drygt 30 år sedan. SCB har också verksamhet i Örebro med ca 650 anställda. Inför en ny avtalsperiod valde SCB att göra en noggrann kartläggning av lokalmarknaden. - Vi är mycket stolta över att SCB efter sin marknadsöversikt valt att stanna kvar som hyresgäst i Garnisonen och är glada att fortsätta den långa och goda relationen med SCB, säger Håkan Bryngelson, verkställande direktör i Vasakronan. Garnisonen är ett av de största arbetsplatskvarteren i Stockholm med över 150 olika företag och drygt 4 000 anställda. Kvarteret har genomgått stora förändringar de senaste tio åren och är idag ett modernt kontorskomplex med bra kommunikationer, restauranger och närservice. Kompletterande tjänster som telefoni, vaktmästeri och catering erbjuds av Vasakronan Service Partner. Det s.k. Karlahuset med sin 347 meter långa fasad var när det byggdes på 1970-talet norra Europas största kontorshus. - Vi trivs mycket bra i Garnisonen och med Vasakronan som hyresvärd, säger Svante Öberg, generaldirektör för SCB. Läget är fördelaktigt med hänsyn till våra omfattande kontakter med departement, myndigheter och media. Vasakronan är ett av de största fastighetsföretagen på kommersiella lokaler i Stockholm. Beståndet består främst av kontor och tyngdpunkten finns i huvudsak i city- och innerstadslägen, eller i lägen som är väl försedda med goda kommunikationer. För vidare information vv kontakta Håkan Brybgelson, 08-783 21 05 verkställande direktör Leif Garph, 08-783 23 05 vice vd och chef region Stockholm City Charlotta Liljefors Rosell, 08-783 23 83 marknadsområdeschef Stockholm Garnisonen Bengt Möller, 08-783 21 09 informationsdirektör ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/06/20030206BIT00910/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/06/20030206BIT00910/wkr0002.pdf

Korta fakta om VasakronanVårt fastighetsbestånd omfattar 174 fastigheter med en total area om cirka 2,3 miljoner kvadratmeter (31 december 2019). Merparten av beståndet ligger i Stockholm. Marknadsvärdet på fastigheterna uppgår till 156 miljarder kronor. Vi erbjuder centralt belägna kontors- och butikslokaler i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Inom segmentet cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Vasakronan driver även bygg- och utvecklingsprojekt där vi som byggherre och utifrån ett helhetsperspektiv arbetar för att skapa de bästa lokallösningarna. Vi är också en stor aktör inom planering och utveckling av nya områden och stadsdelar. Vår vision är den goda staden där alla människor trivs och verksamheter utvecklas. Vasakronan har cirka 310 medarbetare och bolaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Läs mer på www.vasakronan.se