Vasakronan startar projekt i Göteborg motsvarande 1,8 mdkr

Vasakronan har hyrt ut 20 000 kvm till Scandic i fastigheten Platinan. Det innebär startskottet för Platinan som beräknas stå klar för inflyttning 2020.

Kvarteret Platinan i centrala Göteborg står inför en omfattande förändring. Här planerar Vasakronan för totalt 60 000 kvm hotell, kontor och butiker. Projektet är planerat att genomföras i två etapper och uthyrningen till Scandic innebär att Vasakronan fattat beslut om projektstart för etapp ett. Etapp ett omfattar 40 000 kvm och motsvarar en investering om 1,8 mdkr.

- Hyresmarknaden i Göteborg är stark och efterfrågan på moderna kontor i bästa läge är stor. Platinan blir ett efterlängtat tillskott som, i en andra etapp, kan utökas med ytterligare 20 000 kvm, säger Kristina Pettersson Post.

Platinan är Vasakronans första bidrag till stadens vision om den nya Älvstaden.

- Göteborg står inför stora förändringar där stadens vision Älvstaden är basen och riktningen för utvecklingen. Som största kommersiella fastighetsägare i staden är Vasakronan givetvis starkt engagerad i denna utveckling, säger Kristina Pettersson Post.

Platinan blir en unik byggnad, ett nytt landmärke i staden, både konstruktionsmässigt och funktionsmässigt. Transparent arkitektur med stora glaskuber som klättrar på varandra och vertikala parker längs fasaden bidrar till liv och rörelse som ska kännas både i och utanför byggnaden. Med sitt läge intill den nya Hisingsbron har den även en viktig uppgift att binda samman stadens båda älvstränder.

- Platinan ska vara en plats med dragningskraft dygnet runt. Både för de som har sin arbetsplats i huset och för de som rör sig mellan älvstränderna. Här fyller Scandic en viktig funktion och kommer med sin verksamhet att bidra positivt till folklivet i området, säger Kristina Pettersson Post.

Uthyrningen till Scandic innebär att projektet redan vid projektstart når en uthyrningsgrad om 50 procent.

För mer info, vänligen kontakta:

Kristina Pettersson Post
Chef region Göteborg
Tel: 070–671 54 24
E-post:  kristina.pettersson.post@vasakronan.se

Projektledare kommunikation
E-post:  rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 116 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Öresund. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 179 fastigheter med en total area på cirka 2,4 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Läs mer på www.vasakronan.se

Korta fakta om VasakronanVårt fastighetsbestånd omfattar 174 fastigheter med en total area om cirka 2,3 miljoner kvadratmeter (30 juni 2020). Merparten av beståndet ligger i Stockholm. Marknadsvärdet på fastigheterna uppgår till 157 miljarder kronor. Vi erbjuder centralt belägna kontors- och butikslokaler i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Inom segmentet cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Vasakronan driver även bygg- och utvecklingsprojekt där vi som byggherre och utifrån ett helhetsperspektiv arbetar för att skapa de bästa lokallösningarna. Vi är också en stor aktör inom planering och utveckling av nya områden och stadsdelar. Vår vision är den goda staden där alla människor trivs och verksamheter utvecklas. Vasakronan har cirka 310 medarbetare och bolaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Läs mer på www.vasakronan.se

Citat

- Hyresmarknaden i Göteborg är stark och efterfrågan på moderna kontor i bästa läge är stor. Platinan blir ett efterlängtat tillskott som, i en andra etapp, kan utökas med ytterligare 20 000 kvm.
Kristina Pettersson Post, chef region Göteborg