Vasakronan vinner tävling om Bästa redovisning

Vasakronan vinner tävling om Bästa redovisning Vasakronan AB har vunnit tävlingen om Bästa redovisning 1999 för stora företag efter att de senaste två åren ha fått hedersomnämnanden. I tävlingen bedömdes 227 företag och hedersomnämnande delades ut till Securitas, Skanska, Stora Enzo och JM. Vasakronan har som mål att vara ett transparent företag för att skapa rättvisande förväntningar på bolagets utveckling, kommenterar Håkan Bryngelson, verkställande direktör i Vasakronan. Vi har en hög ambition med vår ekonomiska information och vi uppskattar att den värdesätts av denna kompetenta jury. I juryns motivering till Vasakronans vinst står bland annat: Vasakronan har presterat en bra och innehållsrik årsredovisning för 1999, som är den absolut bästa i sin bransch. Årsredovisningen bygger vidare på den struktur och inriktning för vilken bolaget redan i fjol fick ett hedersomnämnande. Dessutom har man i år på en rad punkter förbättrat sin årsredovisning, bland annat är avsnittet om måltal och utfall betydligt utökat. Vidare har kommentarer till balans- och resultaträkningarna samt kassaflödesanalyserna lämnats även med grafer som på ett klargörande sätt beskriver väsentliga aspekter av utvecklingen under året. Ett ambitiöst avsnitt om strategisk inriktning med kommentarer till finansiella mål och utfall inleder förvaltningsberättelsen. Ett mer utförligt avsnitt om marknadsvärdering som bakgrund till redogörelsen om EVA - Economic Value Added - finns också. Omfattande information lämnas om verksamheten i respektive region, varav bland annat framgår driftsöverskott, direktavkastning och markandsvärde för fastigheterna i regionen. Den finansiella redovisningen håller genomgående hög kvalitet. Tävlingen arrangeras för 35:e gången och arrangörer har i år varit SEB, OM Stockholmsbörsen och FinansTidningen. I juryn har ingått Ulf Strömsten, Alfred Berg ordförande, Sigvard Heurlin, Öhrlings Pricewaterhouse Coopers, Bengt Hane, Carta Booz Allen&Hamilton , Anders Haskel, SEB och Peter Rönström, Lannebo Fonder. Den externa redovisning som juryn bedömt är årsredovisning, delårsrapporter och bokslutskommuniké. För ytterligare information vänligen kontakta Håkan Bryngelson, verkställande direktör, Vasakronan 08-783 21 05 Björn Lindström, ekonomi- och finansdirektör, Vasakronan 08-783 21 12 Bengt Möller, informationsdirektör, Vasakronan 08-783 21 09 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/11/20001011BIT00970/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/11/20001011BIT00970/bit0002.pdf

Korta fakta om VasakronanVårt fastighetsbestånd omfattar 173 fastigheter med en total area om cirka 2,3 miljoner kvadratmeter (30 juni 2019). Merparten av beståndet ligger i Stockholm. Marknadsvärdet på fastigheterna uppgår till 144 miljarder kronor. Vi erbjuder centralt belägna kontors- och butikslokaler i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Inom segmentet cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Vasakronan driver även bygg- och utvecklingsprojekt där vi utifrån ett helhetsperspektiv arbetar för att skapa de bästa lokallösningarna. Vi är också en stor aktör inom planering och utveckling av nya områden och stadsdelar. Vår vision är den goda staden där alla människor trivs och verksamheter utvecklas. Vasakronan har cirka 310 medarbetare och bolaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Med hållbarhet i fokusHållbarhetsfrågorna är en naturlig och integrerad del av Vasakronans verksamhet och omfattar frågor som rör miljö, ekonomi och ett socialt ansvar. Vasakronan är ett av få fastighetsföretag i världen som är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och sedan 2008 är vi klimatneutrala. Klimatneutraliteten innebär att driften av våra fastigheter inte bidrar till den globala uppvärmningen. Sedan 2009 har vi halverat vår totala energianvändning och vi jobbar konsekvent och strukturerat med bland annat driftoptimering och energiinvesteringar för att halvera den igen. 2010 var vi först i Sverige med att lansera och införa gröna hyresavtal, något som idag är branschstandard. I november 2013 emitterade vi världens första gröna företagsobligation och 2018 gav vi ut världens första gröna certifikat. I december 2014 var vi först i Europa att miljöcertifiera ett stort antal fastigheter enligt LEED Volume för befintliga byggnader. Idag är 85 procent av vårt bestånd miljöcertifierat. Genom dessa och många andra initiativ vill vi bidra till en bättre miljö i samarbete med bland andra våra hyresgäster, leverantörer och andra intressenter. Läs mer på www.vasakronan.se