Ekobygg och smarta tips på Byggnadsvårdens marknad

Byggnadsvårdens marknad i Mariestad 26 till 28 september är en mässa för alla som gillar ekobygg och byggnadsvård. Här får du möjlighet att möta experter, få tips och råd och lyssna till föredrag, bland annat med SVT-kända Erika Åberg.

Byggnadsvårdens marknad äger rum i samband med Byggnadsvårdens konvent och Kultur- och skördefesten i Mariestad den 26 till 28 september. Det är en mässa för alla som gillar byggnadsvård och ekologiskt byggande; branscher som blir alltmer populära och där fler företag specialinriktar sig. Mässan öppnar för deltagarna på Byggnadsvårdens konvent den 26 september och allmänheten är välkommen 27 till 28 september.

- Det här är en möjlighet att träffa kunniga byggnadsvårdare som kan ge råd och hjälpa dig att få tag i sådant som du inte hittar i den vanliga bygghandeln. Utställarna är hantverkare, producenter och konsulter. De visar hantverk, ger föredrag och delar med sig av sina bästa tips. Företag som tillverkar produkter kommer att ha försäljning, och vi hoppas på en riktigt härlig marknadskänsla, säger Peter Jarbring, en av de mässansvariga.

Generöst med råd

Om du är i färd med att fixa i ordning en byggnad finns alltså gott om experter att ställa frågor till under marknaden, och det kan handla om allt från målning till murning. Så här säger tre av utställarna om vad de kan hjälpa besökarna med:

– Jag kan ge tips och råd om lämpliga åtgärder på äldre färgskikt, och generella råd kring olika måleritekniker. Om man vill ha hjälp med måleriarbeten kan vi skapa en första kontakt, säger Maria Palm, som deltar med sitt målerikunnande under marknaden.

– Genom att kombinera min långa yrkeserfarenhet med en Masterexamen (MA) från Högskolan för design och konsthantverk (HDK) erbjuder jag nya sätt att se på smidesyrket. Jag presenterar möjligheten för ett nytt formspråk inom smidet samtidigt som jag har stor stilhistorisk kännedom, säger Jokum Lind Jensen som sysslar med smide och metallgestaltning.

–  Besökarna kan ställa tekniska och praktiska frågor om sina hus till mig. Jag kan både dagens byggande och det traditionella byggandet. Jag kan ge goda råd kring det mesta inom trä och mureri, säger Mats Renström som bland annat arbetar med fönsterrenovering, timring och skadebesiktningar.

FÖREDRAG FREDAG 27 SEPTEMBER

13:00 Sanningen om äggoljetempera - den ärliga färgen

Milis Ivarsson berättar ärligt om äggoljetempera; innehåll, egenskaper, historik och myter. Äggoljetempera är en traditionell målarfärg som använts i århundraden. Milis och hennes dotter Frida Hafvenstein Lenzer har i familjeföretaget Av jord, utvecklat konceptet Färg i påse för egen blandning av äggoljetempera.

14:00 Resan med vårt hus

Maria Österbacka, från Tärby, berättar om hur de blev förälskade i ett 1700-tals hus som visade sig behöva mycket kärlek, om vilka omsorger de har visat huset, och om hur resan har varit fram till idag.

Och om fantastiska saker som kommer på köpet när man flyttar till ett gammalt hus.

15:30 Måla med linoljefärg

Dan Hansen från Wibo färg som har lång och gedigen erfarenhet av linoljefärg. Han kommer att berättar om vad som är fördelarna med färgen och hur man målar med den.

16:30 Att hantera rötsvamp- och mögelangrepp

Kerstin Gillen, biolog inriktad på mykologi (vetenskapen om svampar) ger oss en inblick i ämnet. På detta föredrag får du en förståelse för varför mögel- och rötsvampar växer ibland i våra hus, hur de kan påverka inomhusmiljön och vad du ska göra om man misstänker svampsangrepp i ett hus.

17:30 Hand i hand med byggnadsvården

Erika Åberg, byggnadsantikvarie och känd från tv, berättar om varför hon har vigt sitt liv åt byggnadsvården och varför gamla hus är relevanta idag.

FÖREDRAG LÖRDAG 28 SEPTEMBER

11:00 Att hantera rötsvamp- och mögelangrepp

12:00 Hand i hand med byggnadsvården

13:00 Måla med linoljefärg

14:00 Resan med vårt hus

15:00 Sanningen om äggoljetempera - den ärliga färgen

Arrangörer

Bakom initiativet Byggnadsvårdens marknad står Hantverkslaboratoriet, Västarvet, Svenska Byggnadsvårdsföreningen, Företagsföreningen Hållbara Hem och Byggnadsvårdsföretagen. Marknaden anordnas i samarbete med Kultur- och skördefesten i Mariestad.

Peter Jarbring, ordförande Hållbara Hem,
Byggnadsantikvarie