Från Lödöse till Kanada med unikt hantverk

Nålbindning är en av de äldsta textila teknikerna vi känner till, flera tusen år äldre än stickning och virkning. I april åker Liselotte Öhrling från Lödöse museum, tillsammans med Anna Josefsson från Vinterverkstan, till Kanada för att delta i en internationell konferens om vikingatid och tidig medeltid i Nordatlanten för att berätta om sitt gemensamma arbete med nålbindning.

Under 2017 arrangerade Lödöse museum en kurs tillsammans med Anna Josefsson som driver företaget Vinterverkstan. Kursen kallade de ”Från ull till vante” och sträckte sig över en vårtermin, med en återträff efter sommaren.

Deltagarna lärde sig bereda och spinna sitt eget ullgarn på slända, och därefter nålbinda sig ett par vantar. Kursen innehöll också moment med växtfärgning och broderi, och allt skedde i den historiska miljö som Lödöse museum erbjuder. Som grädde på moset fick deltagarna se textilrelaterade föremål från det medeltida Lödöse, bland annat en ovanligt välbevarad nålbunden vante från 1100-talet. Det är om detta arbete Anna och Liselotte ska berätta på konferensen IONA i Vancouver, Kanada 11-13 april. Dessutom ska de hålla en workshop i nålbindning.

- Att arbeta tillsammans med Liselotte som också är arkeolog har varit fantastiskt, säger Anna Josefsson. I den pedagogiska situationen med deltagare har vi tillsammans kunna skapa en unik lärandesituation. Medan vi har nålbundit har frågorna kring livet i det medeltida Lödöse kommit, och vi har kunnat studera spåren efter människorna på plats i museet. Det är erfarenheten av denna, väldigt speciella, kontext som vi gärna vill dela med oss av till fler, fortsätter Anna.

Ett växande nätverk

- Nålbindning kan man alltid ha i fickan och man arbeta med den på vilken plats som helst, men att befinna sig i en miljö som på Lödöse, med alla dessa historiska föremål är magiskt.

Anna Josefsson och Liselotte Öhrling brinner båda två för folkbildning och att tillgängliggöra både det materiella och immateriella kulturarvet. Man brukar säga att det är de traditioner som klarar att anpassa sig till samtiden som överlever, och kanske är det just det som är styrkan i samarbetet.

- Jag arbetar gärna med att tillverka bruksföremål i historiska stygn, men också mer fritt och konstnärligt på ett mer modernt vis, berättar Anna Josefsson. Tillsammans började Liselotte och jag att bygga ett nätverk kring nålbindning och Lödöse.

Nätverket växer nu av egen kraft och med hjälp av de nålbindningscaféer som nu är regelbundet återkommande på museet.

- Det som är viktigt och helt unikt med detta nätverk är att vi haft möjlighet att utforska dess rötter genom de historiska aspekterna. Vårt nätverk har både krona och rötter likt ett träd. Vår medverkan i Kanada kommer att förstärka vårt nätverk på alla vis. Det skall bli så spännande att vara med, säger Anna.

Till vardags arbetar Anna Josefsson som lärare på Billströmska folkhögskola på Tjörn, och driver även företaget Vinterverkstan från hemmet i Skärhamn. Genom Vinterverkstan håller hon kurser och säljer material till alla möjliga olika textila hantverk.

Liselotte Öhrling arbetar som museipedagog och programansvarig på Lödöse museum. Lödöse var under tidig medeltid en av Sveriges första och största städer, och är idag en unik plats med sitt välbevarade material från den medeltida staden.

Föredrag om textilier från Lödöse

Förutom presentationen och workshopen om nålbindning så kommer Liselotte Öhrling även att presentera Lödöses allra tidigaste textilier i ett separat föredrag under konferensen. I det materialet hittar man bland annat ett stort antal veckade textilier från första halvan av 1200-talet.

- Det ska bli fantastiskt kul att få åka till Kanada och berätta om hantverk och fynd från Lödöse. Att vårt arbete uppmärksammas internationellt är ett väldigt fint erkännande och ett kvitto på att det vi gör är bra, avslutar Liselotte.

Klicka här och läs mer om nålbindning på Lödöse museum och Annas och Liselottes medverkan på konferensen i Kanada.

För frågor och mer information:

Liselotte Öhrling
Lödöse museum
Program och pedagogik
liselotte.ohrling@vgregion.se
0761-389603

Det ska bli fantastiskt kul att få åka till Kanada och berätta om hantverk och fynd från Lödöse. Att vårt arbete uppmärksammas internationellt är ett väldigt fint erkännande och ett kvitto på att det vi gör är bra.
Liselotte Öhrling, pedagog på Lödöse museum