När medborgarrätt hette kön – föredrag av Barbro Hedvall 29 september

Söndagen 29 september klockan 14.00 kommer Barbro Hedvall till Forsviks bruk för att prata om ”När medborgarrätt hette kön”.
Barbro Hedvall är journalist och tidigare verksam som ledarskribent i Dagens Nyheter och ledarskribent i Expressen.

Maj 1919 beslutade Sveriges Riksdag att svenska kvinnor skulle få politisk rösträtt. Det dröjde till riksdagsvalet 1921 innan det kunde verkställas. I år är det 100 sedan  det uppmärksammar Forsviks bruk  med en föredragsserie under hösten.

Barbro Hedvall är politisk journalist och samhällsdebattör och har varit verksam som ledarskribent i Dagens Nyheter mellan 1999 och 2009, och var dessförinnan ledarskribent i Expressen under 19 år. Hon har även varit politiskt sakkunnig vid arbetsmarknads- och utbildningsdepartementen och förbundssekreterare i Fredrika Bremer-Förbundet.

År 2011 utkom hennes bok Vår rättmätiga plats - om kvinnornas kamp för rösträtt.

Välkomna till Brukskontoret den 29 september.
Vi öppnar dörrarna kl 13.30.
Hörslinga finns i lokalen.
Fri entré

Föredraget ges i samarbete med Studiefrämjandet.

Maria Lindevall

Forsviks Bruk/Västarvet