Omställning pågår - temadag om hållbar livsstil på Göteborgs naturhistoriska museum

Vad kan du och jag göra för att bidra till den nödvändiga omställningen till ett hållbart samhälle? Vad gör politiker och företag? Hur kan vi resa och semestra smartare och samverka för att minska konsumtionen? Kan vi odla där vi bor istället för att importera livsmedel? Kom och bli inspirerad genom föredrag och träffa representanter för innovativa, klimatsmarta lösningar på Göteborgs naturhistoriska museum 21 oktober.

Förutom föredrag kommer ett flertal företag och föreningar med hållbarhetsfokus att vara på plats under lördagen för att sprida sina idéer och tankar.

Temadagen växte fram i ett samarbete mellan Göteborgs naturhistoriska museum och Naturskyddsföreningen i Göteborg, som samarbetat kring temadagar flera gånger tidigare.

– Eftersom mycket återstår i omställningen kändes det angeläget, säger Ragnar Jönsson, som tillsammans med Kristin Holmberg är med och arrangerar dagen. Båda är aktiva inom Naturskyddsföreningen.

Vad kan man börja med om man vill ställa om till en mer hållbar livsstil men inte vet hur man ska göra?

– Var och en kan ta ett nytt steg i omställningen. Var och en kan ta det steg som är mest uppenbart för en själv och ens situation. Inget stort och svårt, utan ett enkelt steg. Helt plötsligt är du på väg mot nästa steg. Allt börjar med det första steget.

Vad hoppas ni få ut av temadagen?

– Vi hoppas få inspiration både från experter och vanliga medborgare. Lyssna till frågor och svar. Plötsligt se att nästa steg håller på att tas.

FÖREDRAG UNDER DAGEN

kl. 12.00-12.45
Föredrag: Framtiden - elektrisk, självkörande och delad?
Dålig luft, trängsel, stress och buller är vardag för många göteborgare. Bilen är inte en frihetssymbol för alla. Kan vi ställa bilen och uppleva riktig frihet? Karin Ryberg, regionutvecklare på Västra Götalandsregionen, berättar om hållbart resande och målet om det goda livet, för alla.

kl. 13.00-13.45
Föredrag: Kollaborativ konsumtion - tillgång framför ägande
Varför ska vi hyra, låna, byta, dela och ge? Vad kan du hitta på Smarta Kartan? Och vad är egentligen kollaborativ konsumtion? Humanekolog Emma Öhrwall, medgrundare till föreningen Kollaborativ Ekonomi Göteborg, ger tips och berättar om varför det inte alltid är smartast att äga prylarna själv.

kl. 14.00-14.45
Föredrag: Från odlingslåda till hektar
Hur kan stadsodling bidra till ökad social hållbarhet, biologisk mångfald och integration? Martin Berg, planeringsledare på Fastighetskontoret, berättar om Göteborgs stads arbete för att skapa förutsättningar för odling - från hobbyodling i föreningsform till kommersiell odling.

kl. 15.00-15.45
Föredrag: Hemester - hållbar semester?
Semesteraktiviteter står för en stor andel av våra klimatbelastande utsläpp. Hur ser dagens semestervanor ut? Är "hemester" ett attraktivt alternativ till cityweekends med flyg? Anna Elofsson, doktorand i hållbar konsumtion på Chalmers, ger fakta, tips och inspiration.

Charlotte Oskarsson
Redaktör, Göteborgs naturhistoriska museum