Reko på Nääs – festivalen för dig som gör 25–26 maj

Vill du lära dig hur man renoverar fönster, murar en skorsten eller odlar svamp på trästockar? Nu närmar sig Reko på Nääs med ett rikt program av workshops, demonstrationer, föreläsningar och smakupplevelser signerade Garveriet och Jernbruket. Välkomna den 25–26 maj till Reko på Nääs där hantverksintresserade människor möts, utbyter kunskaper och utvecklas.

Lär dig blanda din egen jord i Niklas Vestins jordskola, tävla i att slå med lie eller delta i Skeduppropet genom att göra din egen sked. Se skulptören Matilda Haggärdes bygga in sig i en lerkokong och lyssna till Ulla Skoog och Stephan Fickler från P1:s Husesyn.
Andra höjdpunkter är Emma Dahlqvists master class med fokus på näverslöjd och raketugnskursen med danske Lars Keller.

Årets program är rikt och varierande. Under helgen erbjuds dessutom visningar på museet och en guidad tapetvisning på Nääs slott. Vår populära retroloppis kommer tillbaka, förstärkt av Emmaus Björkås pop up-butik.

Låt smaklökarna gå på festival

Matts Johansson som driver Garveriet håller en föreläsning om mat med det hållbara, lokala och småskaliga som utgångspunkt. Jernbruket och Garveriet serverar en trerätters, bokningsbar lunch enligt konceptet Out in the field. För den hungrige kommer det finnas fler alternativ.

Slöjd & Byggnadsvård

Huvudarrangör av Reko på Nääs är Västarvet, Slöjd & Byggnadsvård, som vill skapa en långsiktig mötesplats för professionella och amatörer i samverkan med August Abrahamsons stiftelse på Nääs och Garveriet i Floda. För att utveckla festivalen har vi tagit hjälp av bland annat Göteborg & Co, Lerums kommun och andra regionala och privata aktörer.

För den som vill stanna hela helgen finns boendemöjligheter på Nääs slott, i Nääs fabriker eller i eget tält och husbil på Nääs-området.

Kunskapscentret Slöjd & Byggnadsvård ligger på festivalområdet i byggnadsminnesmärkta hus. Där finns en butik där man kan handla det man behöver för att hantverka hållbart. Den kunniga personalen finns till hands för rådgivning.

Se hela programmet på www.slojdochbyggnadsvard.se/reko

Inträdet är gratis men parkeringen kostar så åk kollektivt eller cykla.
Alla workshops kan förbokas och förbetalas.

Vi söker volontärer!

Byggvolontärer – behövs torsdag och fredag.
Festivalvärdar – behövs lördag och söndag.
Intresserad? Hör av dig till Lisa Molander: 0703-81 83 90, lisa.molander@vgregion.se

Lisa Molander, 070 - 381 83 90 lisa.molander@vgregion.se
Tobias Havaas, 070 - 662 68 05 tobias.havaas@vgregion.se
Ulrika Lindh, 073 - 554 44 74 ulrika.a.lindh@vgregion.se

NÄR VAR HUR

Datum: 25-26 maj
Tid: Lördag & söndag kl. 11-17
Plats: Nääs Seminarieområde
Inträde: Gratis
Parkering: 50 kr/dag
Övriga kostnader: Avgifter för workshops & master classes tillkommer.
Kollektivtrafik: Åk buss till hållplats Lilla Nääs och promenera till festivalområdet (ca 20 min). Åk tåg till Floda och promenera/cykla till festivalområdet (30 min/10 min).
Arrangör: Slöjd & Byggnadsvård och Västarvet, en del av Västra Götalandsregionen.

Medarrangör är August Abrahamsons Stiftelse och Garveriet.

Samverkansparter är bland andra: Föreningen Stolpverk Norden, Lerbyggeföreningen, Svenska Byggnadsvårdsföreningen, Lerums kommun, Emmaus Björkå, Hantverksskolorna Dacapo och Tibro Hantverksakademi, Linoljeföreningen med flera småföretagare.