Res med ångbåt rakt in i medeltidens Lödöse

Kliv rakt in i historien när Lödöse medeltidsdagar arrangeras av Ljudaborg Kulturförening 25–26 maj. Det blir två fullmatade dagar med tornerspel, hantverkare, gycklare, musik och skönt häng. Missa inte den unika upplevelsen att färdas med ångbåten Bohuslän rakt in i medeltiden. Ångbåten avgår från Stenpiren i centrala Göteborg.

Lödöse medeltidsdagar arrangeras för fjärde året i rad av Kulturföreningen Ljudaborg. På den stora gräsytan bakom museet kommer det bjudas på de alltid lika populära tornerspelen, hantverkare, knallar och inte minst tidstypisk medeltida musik – i år bland annat med artisterna i Black Magic Fools.

Upplevelser för alla åldrar och smaker

Det kommer också dofta av medeltida mat som lamm och korv. Och det finns något för alla åldrar –bågskytte, yxkastning och medeltida dans. Självklart kan man även besöka Lödöse museum och lära sig mer om en av Sveriges första och största medeltida städer, det hålls flera visningar varje dag och dessutom föredrag.

– Det kommer bli en fantastisk helg på alla sätt, säger Liselotte Öhrling, programansvarig på Lödöse museum. Museets omgivningar kommer att vara fyllda till bredden av människor i medeltidskläder, duktiga hantverkare och familjer på utflykt.

Glöm inte pengarna

När du löst entré till marknaden gäller den för båda dagarna - du kan alltså komma och gå precis som du vill under hela marknadshelgen. Du kan betala entrén kontant, med kort eller Swish, men på marknaden finns det försäljare och aktiviteter som endast tar kontanter. Bankomat finns fem minuters promenad från marknaden.

Ta båten till medeltiden

För den som vill ta sig till marknaden på ett tidsenligt sätt så kan man åka med ångbåten Bohuslän från Stenpiren i Göteborg. Missa inte denna unika upplevelse att med båt ta dig upp via älven, så som många gjort före oss.

– Sällskapet Ångbåten är en ideell förening som vårdar en viktig del av vårt kulturarv, säger Liselotte Öhrling på Lödöse museum. Det är en stor apparat att starta upp och köra en ångbåt, och allt är helt och hållet beroende av frivilligkrafter som brinner för verksamheten. Jag tror att det blir en alldeles fantastisk upplevelse att åka med båten och därefter njuta av marknaden, för att återigen få en lika fin båttur hem igen, avslutar Liselotte.

Vill man bara åka en väg istället för tur och retur så finns möjlighet att göra det. Biljetter säljs via Ticketmaster, och man kan läsa mer på museets hemsida www.lodosemuseum eller på www.steamboat.se

Båt, bil, cykel eller till fots - kom och låt dig i två dagar svepas med i medeltida toner, smaker och upplevelser. Få nya kunskaper och lärdomar om denna spännande epok i vår historia. Det blir fantastiskt, vi lovar!

Lödöse medeltidsdagar arrangeras av Ljudaborg kulturförening i samarbete med Lilla Edets kommun, Lödöse museum/Västarvet och Studieförbundet vuxenskolan.

Tid och plats: 25 maj kl. 10-17, 26 maj kl. 10-16.

Program: se www.ljudaborg.se eller www.lodosemuseum.se

Kontakt och mer information:

Sorayah Hellberg
Kulturföreningen Ljudaborg, Lödöse medeltidsdagar