Spelmansstämma & Slöjdkalas 17 augusti i Borås

Den 17 augusti blir det kalasstämning i Ramnaparken i Borås. Parken fylls med slöjd, musik och dans och du kommer att kunna prova på slöjdtekniker på sju olika slöjdstationer. Kafé Gästgivargården serverar sju sorters kakor hela dagen.

Vad sägs om gammelvirkning, smide, knyppling, broderi, linberedning, vävning och luffarslöjd? Detta är ett tillfälle att träffa andra som slöjdar, prova på en ny teknik, dela erfarenheter eller visa vad du själv gör. Borås Spelmanslag har i över 40 år haft sin årliga spelmansstämma på Borås museum. Det är en alldeles särskild känsla när parken och husen fylls med folkmusik och dans. Alla är välkomna att vara med, ta med ditt instrument och ta på dig dansskorna. I den röda träkyrkan från 1600-talet, Ramnakyrkan, blir det konsert med Mia Marin, riksspelman på Värmlandslåtar.

I redskapboden är barn och vuxna välkomna till instrumentbyggarverkstad med Sabina Henriksson. Slöjden och musiken har en lång historia på Borås Museum. I Kafé Gästgivargården är det uppdukat till klassiskt kaffekalas med sju sorters sjuhäradskakor. Förhoppningsvis blir det både kära återseenden och nya bekantskaper till koppen.

Borås Museum är ett friluftsmuseum där gamla byggnader från hela Sjuhäradsbygden samsas i den vackra Ramnaparken. Sjuhärad är känt för sin rika slöjdtradition, allt från korgar till textil.

Om arrangörerna:

De sju häradernas hemslöjdsförening arbetar för att bevara och utveckla hemslöjden i Sjuhäradsbygden, och har gjort så i över 80 år.
De arrangerar kurser, träffar och studiecirklar i olika tekniker. Föreningen har många medlemmar utspridda i Sjuhäradsbygden.

Borås Spelmanslag startades 1959 och firar i år 60-årsjubileum. I spelmanslaget spelar de i allmänhet svensk folkmusik och i synnerhet folkmusik från Västergötland.

De sju häradernas kulturhistoriska förening grundade Borås Museum för drygt 100 år sedan. Idag arbetar föreningen bland annat med att arrangera berättarkvällar, temadagar och driva kaféet Gästgivaregården.

11.00 Slöjdkalaset börjar, 7 slöjdstationer utspridda i parken.

13.00 Invigning av spelmanstämma och allspel under

Per Oldsbergs ledning, därefter folkdansuppvisning

med Borås Hembygdsgille.

14.30 Lördagsbarn, för både barn och vuxna:

Konsert och instrumentbyggarverkstad med forntida klang.

Sabina Henriksson- Redskapsboden.

16.00 Slöjdkalaset slutar

16.00 Konsert med Mia Marin i Ramnakyrkan

18.00 Dans till spellista i Redskapsboden

I Kafé Gästgivargården är det kaffekalas med sju sorters kakor och öppet hela dagen. Sju verkstäder med att prova på och demonstrationer av levande slöjd.

Välkomna!

Hillevi Skoglund