Välkommen att slöjda loss på Lödöse museum!

Är du i åldern 6-17 år och tycker det är roligt att tälja, eller är du nyfiken på att prova? Då är det här en dag för dig! Välkommen till Lödöse museum på söndag 26 augusti och prova på att slöjda under trevliga former!

Slöjdklubben Lövet besöker Lödöse museum och lär dig hur man täljer. Du får även lite tips på hur du lättare skall kunna hitta material ute i naturen när du är ute på dina fritidsaktiviteter. Passa på att prova tillsammans med Tord Andersson och de andra från Lövet under dagen.

Gå med i Slöjdklubben

- I höst kommer Slöjdklubben Lövet att starta med en ny barngrupp i Lödöse, berättar Tord Andersson som är en av ledarna för Lövet. Vi skulle bli jätteglada om fler ville gå med, det behövs ju påfyllning av nya ungdomar hela tiden, och ju fler vi är desto roligare är det ju, fortsätter Tord.

Du som är intresserad kan bli medlem och vara med och slöjda på onsdagskvällar. Vi täljer och provar även på lite andra hantverk som till exempel luffarslöjd, tovning och plåtslöjd. Mer information finns på museet på Familjedagen, men man kan också kontakta Tord Andersson direkt.

Slöjdklubben Lövet - en del av Hemslöjden

Slöjdklubben Lövet är en ungdomsavdelning i föreningen Slöjd och konsthantverk kring älven, som håller till på Hedevägen i Lödöse. Slöjdklubben är Hemslöjdens rikstäckande verksamhet där barn mellan 6 och 17 år får utforska hemslöjdens spännande material och verktyg. Verksamheten finns i hela landet och består av lokala klubbar, med mellan fem och tolv barn i varje grupp. En specialutbildad handledare visar materialens möjligheter och lockar fram barnens naturliga upptäckarglädje och kreativitet.

I Västra Götaland drivs slöjdklubbarna av slöjdklubbshandledare och Slöjd i Väst i samverkan med Älvsborgs läns hemslöjdsförbund, Göteborgs o Bohusläns Hemslöjdsförening, Skaraborgs Hemslöjdsförening, samt Studieförbundet Vuxenskolan och Kulturskolan.

När, var hur?

Söndag 26 augusti kl 12-15
Gratis, ingen föranmälan krävs.
Material finns på plats och knivar finns att låna men har du en bra täljkniv så ta gärna med dig den.
Arrangeras i samarbete med föreningen Slöjd och Konsthantverk kring Älven.

Kontakt Slöjdklubben Lövet: Tord Andersson, telefon 070 - 151 23 47.

Liselotte Öhrling
Program och pedagogik
Lödöse museum/Västarvet
Tfn: 0761-389603
E-post: liselotte.ohrling@vgregion.se

I höst kommer Slöjdklubben Lövet att starta med en ny barngrupp i Lödöse. Vi skulle bli jätteglada om fler ville gå med, det behövs ju påfyllning av nya ungdomar hela tiden, och ju fler vi är desto roligare är det ju.
Tord Andersson, ledare för Slöjdklubben Lövet