Barsebäck Kraft visar upp sig

Barsebäck Kraft visar upp sig På söndag den 18 maj bjuder kärnkraftverket i Barsebäck sina grannar och allmänheten på festlig inramad information om kärnkraftverkets betydelse för att bland annat hålla nere växthusgaserna och elpriserna. Martin Nilsson, känd från Fame Factory, är på kraftverket med sitt band. Vid sidan av sången kommer han också att vara prisutdelare. Grillen är på för den som är hungrig. Ett eltåg tar dig på en guidad tur innanför grindarna. Brandkår, veteranbilar och motorcyklar finns på plats. Arrangemanget genomförs i expon i anslutning till kraftverket. En reaktor i Barsebäck håller bort de utsläpp som annars skulle ha kommit från kolkraftverk. Hela 5 miljoner ton koldioxid om man tar hänsyn till alla växthusgaser. Det motsvarar utsläppen från nära hälften av alla Sveriges personbilar. På samma sätt innebär ett stopp av en reaktor mer fossil kraft och mer än en fördubbling av koldioxidutsläppen jämfört med den nuvarande svenska elproduktionen. God tillgång på el är en tillgång för sysselsättningen och välfärden. En förtida avveckling av kärnkraften kommer att åderlåta Sverige på ren och billig elproduktion samtidigt som vi tvingas importera dyrare kolkraft och bygga upp ny gaskraft. Barsebäck Kraft AB sysselsätter idag 360 medarbetare och cirka 200 årsarbeten för konsulter och entreprenörer. Under den årliga avställningen för bränslebyte och underhåll sysselsätts ytterligare upp till 1000 entreprenörer. För vidare information kontakta: BARSEBÄCK KRAFT AB Stab Information Lars-Gunnar Fritz 046-724000, 070-5647018. Vattenfalls vision är att vara ett ledande europeiskt energiföretag. Idag producerar Vattenfall el och levererar energi till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Vattenfalls huvudprodukter är el och värme. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/16/20040805BIT20800/wkr0001.pdf