Brand i reservkraftverk

Brand i reservkraftverk En mindre brand inträffade strax efter klockan 05.00 på måndagsmorgonen på Barsebäck Kraft. Vid provkörning av ett dieseldrivet reservkraftverk uppstod brand mellan motor och generator. Personalen vid kraftverket stoppade motorn manuellt och brandkåren släckte därefter elden. Händelsen utreds. Man misstänker att anledningen till branden var att ett lager mellan motor och generator havererade. Den 1,5 MW stora dieseldrivna reservkraftverket är en av fyra aggregat som kan förse Barsebäck Kraft med el om det skulle behövas. Händelsen har ingen påverkan på det övriga arbete som pågår för att reparera matarvattenledningar och att därefter åter starta Barsebäck 2. Lämnat av Barsebäck Kraft AB, Stab Information. För vidare information kontakta: Lars-Gunnar Fritz, Barsebäck Kraft AB, Stab Information, telefon 046-724 000, 070-564 7018. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/17/20040805BIT20470/wkr0001.pdf