Elcertifikat - ny avgift för förnybar elproduktion

Elcertifikat - ny avgift för förnybar elproduktion Från och med maj månad får alla elkunder en ny post på sin elräkning. Där specificeras kostnaden för de elcertifikat som ska stimulera förnybar elproduktion. Avgiften beror på hur mycket el man använder. För privatkunder hos Vattenfall handlar det för tiden maj-december 2003 om 1,96 öre per kWh exklusive moms (2,45 öre per kWh inklusive moms). Detta innebär att kostnaden för det första året blir 30-35 kronor för en lägenhetskund med en årsförbrukning på 2 000 kWh och 300-350 kronor för en villakund med en årsförbrukning på 20 000 kWh. Lagen om elcertifikat, som träder i kraft den 1 maj 2003, syftar till att stimulera och öka andelen el producerad med hjälp av förnybara energikällor som sol, vind, småskalig vattenkraft och biobränsle. Eftersom förnybar energi kostar mer att producera, kommer alla elanvändare vara med och betala detta via sin elräkning. Avgiften för elcertifikat är obligatorisk oavsett vilken el man valt att köpa och vilket elavtal man har idag. Mer information om elcertifikat finns på Statens energimyndighets hemsida, och på Vattenfalls hemsida . Alla Vattenfalls kunder kommer även att få mer information med nästa elräkning. Statens energimyndighets hemsida Information från Vattenfall Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Karl-Erik Olsson, Presschef Vattenfall Sverige, telefon 08-739 75 83. Vattenfalls vision är att vara ett ledande europeiskt energiföretag. Idag producerar Vattenfall el och levererar energi till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Vattenfalls huvudprodukter är el och värme. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/22/20040805BIT20760/wkr0001.pdf