Historiskt spadtag på Ringhals

Historiskt spadtag på Ringhals Idag på förmiddagen gick startskottet för byggnationen av en ny simulator- och informationsbyggnad på Ringhals. Det historiska spadtaget företogs av Ringhals VD Anders Hjorth, Rolf Gullberg, VD KSU (Kärnkraftsäkerhet och Utbildning AB), och Ivan Kjellgren, VD Vattenfall Fastigheter. Byggnaden beräknas stå klar i november 2001 med en yta på 4 350 kvadratmeter. Den kommer då att innehålla tre simulatorer för kontrollrumspersonalen på Ringhals, utbildningslokaler och en ny modern besöksanläggning. Totalt kommer byggnaden att kosta 50 miljoner kronor. Återträning och driftutbildning av Ringhals kontrollrumspersonal sker idag i Studsvik, Nyköping, under ledning av KSU. Med den nya simulator- och informationsbyggnaden kan personalen istället utbildas på Ringhals. Fördelarna med flytten av simulatorerna från Studsvik är många. Kontrollsrumspersonalen slipper många och långa resor samtidigt som simulatorerna blir mer lättillgängliga och kan användas på ett effektivare sätt. Simulatorer på Ringhals har också stor betydelse för det stora moderniseringsprojektet på Ringhals 2, som innebär att en ny R2-simulator måste byggas. När anläggningen är i full drift kommer KSU att sköta driftutbildningen i de nya lokalerna med en personalstyrka på cirka 30 personer. En del av personalen kommer från Ringhals och några kommer att flyttas ner från Studsvik. Med en ny besöksanläggning kommer Ringhals att kunna ta emot 25 000-30 000 besökare per år och förhoppningen är att den moderna utställningen skall bli ett spännande utflyktsmål i regionen. En av simulatorerna kommer att utrustas med en besöksbalkong, så att besökarna kan få en inblick i hur kontrollrummen ser ut på Ringhals. En hörsal med plats för 200 personer kommer att ge Ringhals möjlighet att ta emot större besöksgrupper och att ha större personalmöten på hemmaplan. - Den nya simulator- och besöksanläggningen blir ett lyft för Ringhals, säger Sigvald Hallberg, ansvarig för besöksverksamheten på informationsenheten. Simulatorutbildningen kan ske på hemmaplan och den nya besöksanläggningen kan bli en mötesplats för våra besökare och de anställda. Att få ett stort antal besökare till Ringhals ska förhoppningsvis öka kunskapen om Ringhals och förtroendet för vår verksamhet. Vi vill vara en attraktiv och spännande arbetsplats även i framtiden. Ytterligare upplysningar lämnas av Sigvald Hallberg, Ringhals informationsenhet, telefon 070-640 27 19 och Lars Eriksson, KSU:s platschef på Ringhals, telefon 0340-64 62 01 eller 0155-26 35 60. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2000/10/03/20040813BIT21980/wkr0001.pdf