INVID hyr bredband mellan Motala och Linköping

INVID hyr bredband mellan Motala och Linköping INVID, tidigare FoG Data ab, hyr bredbandskapacitet i Vattenfall Östnäts optofibernät mellan Motala och Linköping. Förbindelselänken mellan stadsnäten i Linköping och Motala är ett led i förstärkningen av bredbandsförbindelserna i Östsverige. Bygget av denna länk är en central del i Vattenfall Östnäts satsning på att bygga förbindelser för bredbandskommunikation. Genom att INVID får tillgång till bredbandskapacitet kan företaget sälja bredbands-tjänster till stads-nätsägare och slutkunder inom sitt område. - Olika bredbandstjänster är ett av våra mest expansiva och viktigaste utvecklings-områden. Det här avtalet gör oss mycket konkurrenskraftiga och jag ser det bara som en början mot vårt mål att vara en av de dominerande leverantörerna av dessa tjänster i vår region, säger Magnus Larsson, INVID Motala. - Affären är en bekräftelse på att vi är konkurrenskraftiga på bredbandsförsäljning. Med optokabelförbindelser i anslutning till befintliga kraftledningar knyter vi ihop alla kommuner inom vårt distributionsområde, säger Vattenfall Östnäts marknadschef Lars Edström. För mer information kontakta: Magnus Larsson, INVID, tel 0141-486 00 Lars Edström, marknadschef, Vattenfall Östnät, tel. 020-29 30 00. Lämnat av INVID och Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10 Vattenfall är en av Nordens största energikoncerner med en omsättning på cirka 30 miljarder kronor. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Drygt en och en halv miljon kunder i Norden och norra Europa köper sina energilösningar från Vattenfall. Vattenfall säljer el, energi, värme och naturgas samt service och konsulttjänster inom energisektorn. Vattenfall producerar cirka 20 procent av den el som används i Norden. Produktionen sker främst genom vattenkraft och kärnkraft ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2000/06/30/20040813BIT21750/wkr0001.pdf