Lars G Josefsson styrelseledamot i Afrikas största elföretag

Lars G Josefsson styrelseledamot i Afrikas största elföretag Vattenfalls vd Lars G Josefsson har nyligen valts till styrelseledamot i energibolaget Eskom Holdings Ltd, Johannesburg, Sydafrika. Sydafrika har nyligen inlett en omstrukturering av elmarknaden liknande den som Sverige genomfört under det senaste decenniet. Som ett led i denna process har det tidigare affärsverket Eskom omvandlats till statligt bolag från den 1 juli 2002. Företaget producerar, överför och distribuerar el och står för 95 procent av Sydafrikas elproduktion. Med sin produktionskapacitet på 42 000 MW i tjugofyra kraftstationer och med verksamhet i 36 afrikanska länder är det Afrikas största elföretag och spelar en nyckelroll i landets och regionens ekonomi. Eskom har fått internationella utmärkelser i branschen och utsågs till Årets kraftbolag 2001. Vattenfalls styrelseordförande Dag Klackenberg säger om utnämningen: - Denna utnämning visar att Sveriges erfarenheter av elmarknadens omstrukturering följs med stor uppmärksamhet runt om i världen och att Vattenfall som företag har erfarenheter som är av stort internationellt intresse. För ytterligare information om Eskom, se bolagets webbsida: www.eskom.co.za Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Karl-Erik Olsson, presschef, telefon 08-739 75 83, mobil 070-538 81 38. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/01/20021001BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/01/20021001BIT00110/wkr0002.pdf