Ny bok belyser Vattenfalls roll i bilbältets utveckling

Ny bok belyser Vattenfalls roll i bilbältets utveckling Att använda bilbälte är numera en självklarhet. Bilbältet räddar varje år 50-100 liv bara i Sverige. Men att det moderna bilbältet är en svensk uppfinning och att Vattenfall spelat en pionjärroll i dess tillkomst är föga känt. I en nyutkommen bok, "Bilbältet - Svenskt utvecklingsarbete för global bilsäkerhet", skildrar Rune Andréasson och Claes-Göran Bäckström hur bilbältet utvecklades som ett led i arbetarskyddet inom Vattenfall. Författarna är veteraner på den multidisciplinära trafikmedicinens område. Boken är utgiven av Vattenfalls kulturvårdskommitté. Säkerhetsfrågorna prioriterades i Vattenfalls utvecklingsarbete på 50-talet. Ingenjörerna Bengt Odelgard och Per-Olof Weman fick i uppdrag att utveckla arbetarskyddet, däribland personsäkerheten i bilar. Vattenfall hade runt 1 000 tjänstebilar och de anställda använde dessutom egna fordon för resor till och från arbetsplatserna och i tjänsten. Alltför många råkade ut för olyckor. Man beslöt att utrusta både Vattenfalls egna och personalens bilar med säkerhetsbälten, men inget av de cirka 15 olika bilbälten som fanns på marknaden visade sig helt klara kraven. Vattenfall konstruerade därför ett eget bilbälte, som testades med testdocka, höghastighetskameror och andra instrument. Det nyutvecklade bilbältet lämnades 1959 över till bilindustrin och har senare blivit allmän standard. Bilbältets utveckling är ett tidigt exempel på kompetens, innovation och nytänkande, men det belyser samtidigt en gammal företagskultur, då Vattenfall som statligt verk utan ersättning lämnade ifrån sig potentiellt lönsamma idéer till svenska industriföretag. För vidare information, kontakta: Leif Emsjö, presschef, Vattenfall, telefon 08-739 50 88. Vattenfall är en av Nordens största energikoncerner med en omsättning på cirka 30 miljarder kronor. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Drygt en och en halv miljon kunder i Norden och norra Europa köper sina energilösningar från Vattenfall. Vattenfall säljer el, energi, värme och naturgas samt nättjänster, service och konsulttjänster inom energisektorn. Vattenfall producerar cirka 20 procent av den el som används i Norden. Produktionen sker främst genom vattenkraft och kärnkraft. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2000/05/18/20040813BIT21240/wkr0001.pdf