På måndag färgas fjärrvärmevattnet i Uppsala grönt

På måndag färgas fjärrvärmevattnet i Uppsala grönt Vattenfall Värme Uppsala, tidigare Uppsala Energi, vädjar till allmänheten om hjälp i det fortsatta arbetet med att spåra småläckor i det 50 mil långa fjärrvärmenätet. På måndag, den 19 november färgas fjärvärmevattnet grönt med pyranin, ett ofarligt färgämne som gör det enklare att upptäcka var läckor finns eftersom vattnet blir svagt grönfärgat. Vattenfall Värme Uppsala ber nu uppsalaborna att hålla utkik efter grönt vatten. Problemen finns framför allt ute i marken. Vid frost smälter is och snö och det kan ånga där det är läckor, annars kan det vara vattensamlingar eller områden efter en ledning som är sanka, varma och fuktiga. Vid misstanke om grönt vatten kontakta Vattenfall Värme Uppsala på telefon 018-26 90 80. - Vi är tacksamma för den respons vi fick av uppsalaborna i förra månaden när vi bad om hjälp, säger Conny Swensson, regionansvarig för fjärrvärmen. - Tyvärr har vi fortfarande problem med läckage och har valt att färga vattnet grönt. Bara ett knappnålsstort hål innebär stora vattenförluster och i slutänden onödiga kostnader, tillägger Conny Swensson. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Conny Swensson, regionansvarig för fjärrvärme, telefon 018-26 92 14, 0730-38 92 14. Vattenfalls vision är att vara ett ledande europeiskt energiföretag. Idag genererar Vattenfall kraft och levererar energilösningar till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. Huvudprodukterna är el och värme. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Vattenfallkoncernens totala omsättning år 2001 beräknas ligga på drygt 60 miljarder kronor. Mer om Vattenfall: www.vattenfall.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/16/20040811BIT22130/wkr0001.pdf