Pressinbjudan: ABB, Energimyndigheten och Vattenfall presenterar nya alternativa energilösningar Pressträff i Västerås den 8 juni med satellitöverföring från London Välkommen att delta när ABB presenterar strategin för alternativa energilösningar, inklusive ny teknik för vindkraft. Pressträffen genomförs samtidigt i London och i Västerås. Huvudtalare i London är ABBs vd och koncernchef Göran Lindahl samt forskningschefen Marcus Bayegan. I Västerås deltar svenska ABBs vd och koncernchef Anders Narvinger, Energimyndighetens generaldirektör Tomas Korsfeldt samt Lennart Billfalk, chef för Vattenfall Koncernstrategier. ABB, Energimyndigheten och Vattenfall har tidigare samarbetat om ny teknik för överföring av högspänd likström, HVDC Light, särskilt lämplig för småskalig kraftöverföring från vindkraft. Tid: Samling och förhandsvisning av den ny vindkraftstekniken torsdag 8 juni kl 9:00. Internationell presskonferens börjar kl 10:45. Svenska presseminariet med ABB, Energimyndigheten och Vattenfall fortsätter kl 13:45 Avslutning med visning av den nya vindkraftstekniken kl. 15.45 Plats: ABB Corporate Research, Trefasgatan, Teknikbyn i Västerås Se även: www.abb.com/newenergy Anmälan och mer information: Erik Kristow ABB AB, Koncernstab Information Tel. 021 - 32 51 07 Fax. 021 - 18 69 57 erik.kristow@se.abb.com Mer information Sofia Miliander SwedPower, Vattenfall Tel. 08 - 739 70 87 sofia.miliander@swedpower.vattenfall.se Tommy Ankarljung Energimyndigheten Tel. 016 - 544 20 08, Mob. 070 - 595 37 61 tommy.ankarljung@stem.se Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2000/06/05/20040813BIT21620/wkr0001.pdf