Rekordsäsong för Ringhals 2

Rekordsäsong för Ringhals 2 Idag på morgonen togs Ringhals 2 ur drift för den årliga översynen - revisionen. Sedan förra året har Ringhals 2 producerat 6,9 miljarder kilowattimmar. Det är den bästa driftsäsongen hittills under anläggningen 28-åriga historia. Tillgängligheten har under samma period varit hela 99,4 procent, vilket innebär att det bara varit några enstaka timmar R2 inte kunnat producera vid full effekt. Under revisionen kommer bland annat reaktortanken att inspekteras. Det är en rutinkontroll som genomförs med tio års intervall. Dessutom kommer ett antal ventiler att modifieras för att deras funktion vid extrema haverisituationer skall kunna garanteras. Ventilproblemet har tidigare i år uppmärksammats i medierna efter att SKI ställt krav på Ringhals. I övrigt genomförs i år huvudsakligen rutinmässig service och bränslepåfyllning. Det gör att stoppet blir ganska kort. Redan efter drygt tre veckor beräknas Ringhals 2 vara tillbaka i drift igen och det kan behövas eftersom nivån i landets vattenkraftmagasin fortfarande är mycket låg. Lämnat av Ringhals Pressavdelning, telefon 0340-66 70 00. För vidare information kontakta: Produktionschef Lars Eliasson, telefon 0340-66 70 00 Driftchef Göran Molin, telefon 0340-66 70 00. Vattenfalls vision är att vara ett ledande europeiskt energiföretag. Idag producerar Vattenfall el och levererar energi till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Vattenfalls huvudprodukter är el och värme ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/23/20040805BIT20820/wkr0001.pdf