Rökutveckling utlöste larm på Ringhals

Rökutveckling utlöste larm på Ringhals Rökutveckling från en likriktare till en av turbingeneratorerna på Ringhals 1 fick till följd att räddningstjänsten i Varbergs kommun larmades och ryckte ut vid 18-tiden på onsdagen. Ringhals egen räddningsstyrka var på plats bara minuter efter larmet. Det visade sig ganska snabbt att det inte var någon eld utan enbart kraftig rökutveckling från överhettad plastisolering. Tillbudet inträffade i turbinbyggnaden som är skiljd från reaktorn och det inträffade har ingen påverkan på reaktorsäkerheten. Överhettningen berodde på en kortslutning i likriktaren eller dess närhet. Den aktuella turbinen stoppades automatiskt. Sedan likriktaren och kringliggande elutrustning gjorts spänningslös, kunde de överhettade delarna kylas ner med hjälp av kolsyresnö. Eftersom det finns två turbinanläggningar, kan Ringhals 1 fortsätta driften, men med effekten reducerad till cirka hälften. Just nu pågår sanering och området kommer att bevakas under natten. Reparationen kommer först att kunna påbörjas under morgondagen. Hur lång tid reparationen tar vet vi för närvarande inte. Lämnat av Ringhals Informationsenhet. För vidare information kontakta: produktionschef Mats Ladeborn, telefon 070-606 79 78 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/30/20040809BIT21240/wkr0001.pdf