Snöovädret orsakar elavbrott

Snöovädret orsakar elavbrott Snöovädret som det senaste dygnet dragit fram över norra Norrland har orsakat elavbrott på flera platser. För närvarande (omkring 12.00 på tisdagen) är cirka 2 500 - 3 000 av Vattenfall Norrnäts 120 000 kunder utan el. Huvudsakligen är det trädpåfall som orsakar avbrotten. Felavhjälpning pågår. Störningarna i eldistributionen följer vädret och situationen i Örnsköldsviksområdet har därför förbättrats och där är nu bara ett mindre antal av Vattenfalls kunder utan el. Även trakterna kring Vilhelmina har drabbats, men situationen förbättras efterhand. Situationen försämras längre norrut och värst utsatta områden är för närvarande Arvidsjaur, Arjeplog och Kalixområdet. Där är cirka 2 000 kunder strömlösa. Ny avbrott uppstår dock efterhand på grund av vädret. Hittills har inte Gällivare och Kiruna kommuner drabbats av några störningar. Situationen som råder nu är ovanlig eftersom störningarna drabbar ett stort geografiskt område med ett flertal mindre elavbrott. Avbrottstiderna är förhållandevis korta och som mest 4-6 timmar. Enligt vår bedömning kommer avbrotten att vara avhjälpta under dagen om inte vädret försämras. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2000/10/30/20040813BIT22060/wkr0001.pdf