Utmärkelser till nytänkare inom Vattenfall

Utmärkelser till nytänkare inom Vattenfall Vattenfalls koncernchef Lars G Josefsson delar på tisdagen ut utmärkelsen Nytänkaren till tio idégivare för framsynta och särskilt värdeskapande idéer. Av de tio mottagarna kommer åtta från resultatenhet Tjänster och två från resultatenhet Elproduktion Norden. Vattenfalls koncernchef Lars G Josefsson delade ut utmärkelsen på Vattenfalls kontor Råcksta Gård i Stockholm på tisdagen i närvaro av Koncernledningen, Vattenfalls Idékommitté Sverige samt berörda enhetschefer och övriga intresserade. Mottagarna är: Bo Lundqvist, numera pensionär, Porjus, har byggt om turbinstyrverk. Bengt-Göran Gustavson, SwedPower AB, Luleå och Martin Dickinson, Ringhalsgruppen AB. Deras idéer ger ökad produktionsförmåga inom Vattenkraft respektive Ringhals och genererar årligen miljonvärden. Gunnar Barck, Vattenfall AB, Vattenkraft, och Bo Lundin, Vattenfall Service Nord AB, båda från Näsåker, har effektiviserat oljerening i transformatorer. Evert Lindgren, Bengt-Ove Moberg, Per-Olof Sundkvist, Thomas Wikström och Jens Ylvinger, alla från Vattenfall Service Nord AB, Näsåker. Deras idéer minskade kostnaderna med en miljon kronor genom ett nytt arbetssätt vid byte av kylvattenfilter i Långbjörns kraftstation. Utmärkelsen Nytänkaren utgörs av ett glaskonstverk samt ett inramat diplom. Glasfatet har tagits fram av Studio Glashyttan i Åhus i hundra numrerade exemplar, av vilka nummer 9-18 nu delas ut. Idégivarna har redan tidigare fått idéersättningar mellan 35 000 och 470 000 kronor. Bilder från utdelningen finns på Vattenfalls hemsida: www.vattenfall.se/om_vattenfall/press/pressmeddelanden/2003/03/pressmedd elande_2003_03_18.asp Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Bengt Hallberg, sekreterare i Vattenfallskoncernens Idékommitté i Sverige, telefon 090-151376, mobil 070-5828049 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/18/20030318BIT01020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/18/20030318BIT01020/wkr0002.pdf