Vattenfall delar ut ingenjörspriser vid Umeå Universitet

Vattenfall delar ut ingenjörspriser vid Umeå Universitet Tre nyblivna ingenjörer vid Tekniska Högskolan, Umeå Universitet, premieras idag av Vattenfall med priser för bästa examensarbete 2002 inom ingenjörsutbildningarna. Årets priser går till Johanna Aurell samt Claes Brannelid och Bertil Samuelsson, alla från Umeå. Priserna utdelas ur Vattenfalls donation 1996 till universitetet och utgörs av ett civilingenjörspris och ett högskoleingenjörspris, två stipendier på 7 500 kr vardera. I årets urval deltog nio intressanta och väl genomförda arbeten av hög klass inom energiområdet. Civilingenjörspriset går till Johanna Aurell för hennes arbete om katalytisk destruktion av PCB och vissa andra ämnen. Examensarbetet har utförts som ett projekt vid civilingenjörsprogrammet Teknisk naturvetenskaplig kemi. Högskoleingenjörspriset delas mellan Claes Brannelid och Bertil Samuelsson och ges för deras utvärdering av ett solfångarsystem med ackumulatortank. Examensarbetet har gjorts inom högskoleingenjörsprogrammet Energiteknik. Priserna överlämnas av Margaretha Engström från Vattenfall vid en prisceremoni anordnad av Tekniska Högskolan, Umeå Universitet, i Teknikhusets ljusgård i Umeå klockan 13.00. Vid ceremonin utdelas också flera andra priser. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10. Bilder från utdelningen samt juryns utlåtanden kommer att läggas ut i anslutning till detta pressmeddelande på www.vattenfall.se/om_vattenfall/press/pressmeddelanden För mer information om Vattenfalls studentaktiviteter besök gärna www.vattenfall.se/student För vidare information kontakta: Bengt Hallberg, Vattenfall Support AB, Umeå, telefon 090-151376, mobil 070-5828049, e-post: bengt.hallberg@vattenfall.com Vattenfalls vision är att vara ett ledande europeiskt energiföretag. Idag producerar Vattenfall el och levererar energi till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Vattenfalls huvudprodukter är el och värme. För vidare information, se www.vattenfall.se . Under OM VATTENFALL/PRESS finns medieservice, bland annat bildarkiv och pressmeddelanden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/04/20030403BIT00760/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/04/20030403BIT00760/wkr0002.pdf