Vattenfall fortsätter som skidsponsor

Vattenfall fortsätter som skidsponsor Vattenfall fortsätter som huvudsponsor för Sveriges längdskidåkning. Samarbetet inleddes 1994 och kommer nu att pågå minst till 2004. Det innebär att Vattenfall varit en mycket uthållig partner, säger Svenska Skidförbundet. - Det är bara att konstatera, Vattenfalls starka tro på oss och ekonomiska stöd har haft stor betydelse under en ganska långvarig generationsväxling. Därför känns det rätt att företaget finns kvar som huvudsponsor när skidsporten ser ut att få en period med framgångar, kommenterar Carl Eric Stålberg, ordförande i Svenska Skidförbundet. - Samarbetet med skidsporten har givit Vattenfall stor goodwill, både externt och internt. Vi har en långsiktig inställning och den har givit resultat nu. Det känns bra att få önska lycka till i VM och veta att vår medverkan varit till nytta, säger Lars G Josefsson, Vattenfalls koncernchef. Vattenfall är sedan 1997 även huvudsponsor för det alpina landslaget. - Skidåkningen hade de högsta tittarsiffrorna i svensk TV under förra säsongens OS. Längdåkningen toppade med 2 925 000 tittare vid ett tillfälle, alpina sporten hade som mest 2 775 000, den näst högsta siffran. Det visar att skidor är en nationalidrott i Sverige. Och den växer ute i Europa, inte minst i Tyskland där längdåkningen utvecklats starkt, säger Leif Emsjö, sponsoransvarig i Vattenfall. Förra säsongen vann Per Elofsson den totala världscupen. Under den nu pågående har Sverige, trots att Per Elofsson varit skadad, vunnit fem delsegrar i världscupen och har Mathias Fredriksson i ledningen i totala sammandraget. -Att Vattenfall fortsätter är en fin klapp på axeln inför VM. Vi ser goda möjligheter vara till nytta för vår partner. Inte minst tack vare det nya avtalet med Sveriges Television som innebär att det kommer att sändas många fler timmar skidor och öka exponeringen för vår huvudsponsor, säger Jan Palander, landslagschef. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Leif Emsjö, mobil 070-539 50 88 Vattenfalls vision är att vara ett ledande europeiskt energiföretag. Idag producerar Vattenfall el och levererar energi till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Vattenfalls huvudprodukter är el och värme. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/07/20040805BIT20310/wkr0001.pdf