Vattenfall inviger vindkraftsparken Aberdeen Bay

Report this content

Idag, den 7 september, invigs vindkraftsparken Aberdeen Bay, med världens mest kraftfulla vindkraftverk, i närvaro av Vattenfalls koncernchef Magnus Hall och Skottlands försteminister Nicola Sturgeon.

Vindkraftsparken Aberdeen Bay, eller EOWDC (European Offshore Wind Deployment Center), är Vattenfalls utvecklingscentrum för havsbaserad vindkraft. Samtidigt är Aberdeen Bay en av Skottlands största vindkraftsparker och kommer att producera el för cirka 80 000 hushåll (312 GWh) varje år.

– Vattenfall är i Storbritannien för att växa. Våra framgångsrika vindkraftsinvesteringar under det senaste decenniet, i kombination med de skotska och brittiska regeringarnas ambitioner att omvandla energi- och transportsektorerna, ger oss självförtroende och stärker oss i vår positiva syn på framtiden. När vi under de kommande tio åren bildar nya partnerskap inom värme, elbilsladdning, försäljning och vind, kommer vi att ligga i framkant och därmed bidra till att göra Storbritannien mindre fossilberoende, säger Magnus Hall, vd och koncernchef, Vattenfall.

– Vi har genomfört detta projekt i partnerskap och vi uppskattar särskilt Aberdeen Renewable Energy Group (AREG), den skotska regeringen och Crown Estate Scotland för deras engagemang vad gäller att planera och bygga denna innovativa vindkraftspark, säger Gunnar Groebler, senior vice president och chef för Business Area Wind vid Vattenfall.

Det är framtidens vindkraftsteknik som kommer att testas vid Aberdeen Bay, en av de första testanläggningarna i sitt slag. Målsättningen är att snabba på utvecklingen av vindkraftsbranschen med målet att få konkurrenskraftig förnybar elproduktion. De elva vindkraftverken, två på 8,8 MW och nio på 8,4 MW, har den största turbinkapaciteten i kommersiell drift i världen. Ett enda rotorvarv från den rekordstora 8,8 MW-turbinen tillhandahåller ett dygns el till ett brittiskt hushåll.

Vid EOWDC kommer i huvudsak två områden att studeras:

* Ny vindkraftsteknik
Tekniken för att bygga turbintornens fundament är ny. Istället för att använda traditionella monopiles (ihåliga stålrör) har en ny teknik använts vid Aberdeen Bay: så kallade sänkkistor. Metoden är i princip tyst, och därför minimeras störningarna på djurlivet i havet.

* Hur djurlivet i havet påverkas av vindkraftparker
För studier av marint djurliv runt vindkraftparker har EOWDC fått SEK 30 miljoner i stöd från EU i form av en fond. Delfiner, lax, havsöring och sjöfåglar hör till de arter som ska studeras av forskare med medel från fonden.

Fakta om EOWDC:
Installerad effekt: 93,2 MW
Årsproduktion: 312 GWh
Antal vindkraftverk: 11
Vindkraftverkens kapacitet: 8,8 MW (2), 8,4 MW (9)
Investeringskostnad: EUR 350 miljoner

För mer information, kontakta:
Vattenfalls pressavdelning 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i över 100 år har elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Det är därför vi driver på omställningen till ett mer hållbart energisystem genom att växa inom förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar till våra kunder. Vi har cirka 20 000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall ägs av svenska staten. För mer information:corporate.vattenfall.com

Taggar: