Vattenfall säljer sin andel i danska NESA a/s och byter namn på sitt danska bolag Vattenfall säljer samtliga sina aktier i det danska företaget NESA a/s. Samtidigt har Vattenfall beslutat byta namn på sitt helägda danska bolag Ström a/s till Vattenfall Danmark a/s. Vattenfall har tecknat avtal med DONG, Dansk Olje og Naturgas, om försäljning av sin aktiepost i NESA, motsvarande 11,5 procent av det totala aktiekapitalet, till DONG för totalt 472,8 miljoner DKK (cirka 582 miljoner SEK). Det ger en bokföringsmässig vinst på cirka 431 miljoner SEK. Vattenfall köpte NESA-aktierna i slutet av 1996. - Vi har fått ett bra pris och är mycket nöjda med den här affären, säger Vattenfalls VD och koncernchef Lars G Josefsson. Styrelsen för Vattenfalls helägda elhandelsbolag Ström a/s har också beslutat att ändra namn till Vattenfall Danmark a/s. - Namnbytet sker för att Vattenfalls starka varumärke och förtroendekapital ska kunna utnyttjas på den danska marknaden, inte minst när vi nu satsar mera på de största kunderna, säger Ströms VD Per Ebert. - Dessa båda förändringar innebär att Vattenfall fokuserar sina krafter och förstärker sin marknadsprofil på den danska marknaden, säger Lars G Josefsson. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Karl-Erik Olsson, presschef, Vattenfall, telefon +46 70 538 81 38. Per Ebert, VD, Ström a/s, telefon +45 70 25 15 70. Vattenfalls vision är att vara ett ledande europeiskt energiföretag. Idag producerar Vattenfall el och levererar energi till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Vattenfalls huvudprodukter är el och värme. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/14/20040809BIT20720/wkr0001.pdf