Vattenfall sänker elpriset

Vattenfall sänker elpriset Vattenfalls sänker sitt tillsvidarepris med 6 öre/kWh exklusive moms från och med den 1 juli. Det är den andra sänkningen i år på tillsvidarepriserna. Skälet till sänkningen är att marknadspriserna på NordPool har sjunkit markant sedan vintern. Vattenfall sänker tillsvidarepriserna från 49,6 öre exklusive moms (62,0 öre/kWh inklusive moms) till 43,6 öre exklusive moms (54,5 öre/kWh inklusive moms) - en sänkning med 6 öre/kWh exklusive moms från och med den 1 juli. För ett treårsavtal erbjuder Vattenfall just nu ett av marknadens lägsta priser på 31 öre/kWh exklusive elskatt och moms. Det var den extremt torra sommaren och fortsatt brist på nederbörd under hösten 2002 som gjorde att elprisnivåerna på den nordiska elbörsen NordPool steg kraftigt under hösten och vintern. Fortfarande råder ett underskott på den nordiska elmarknaden på cirka 25 TWh el, vilket motsvarar nästan hela Danmarks elanvändning under ett år. Bristen på vatten i det nordiska kraftsystemet har betydande inverkan på NordPools prisnivåer. Priserna till elkunderna under kommande höst och vinter kommer därför i hög grad att påverkas av hur stor nederbörden blir i Norden under sommaren. Företaget rekommenderar därför sina kunder att binda sitt avtal nu och komplettera med en så kallad bytesrätt som gör att de kan teckna om sitt avtal om priserna sjunker ytterligare. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Jan-Åke Karlsson, chef Vattenfall Försäljning Sverige, 070-567 71 35. Karl-Erik Olsson, presschef Vattenfall Sverige, 070-538 81 38. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/23/20030523BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/23/20030523BIT00150/wkr0002.pdf