Vattenfalls halvårsrapport: Låga marginaler ökar kraven på kostnadsanpassning

Vattenfalls halvårsrapport: Låga marginaler ökar kraven på kostnadsanpassning Halvårsrapporten för Vattenfall AB visar att resultatet sjönk under första halvåret 2000 trots att omsättningen fortsätter att öka. Skälet är att de låga elpriserna skapar otillräckliga marginaler. Vattenfalls vd Lars G. Josefsson konstaterar i sin kommentar att de låga marginaler som kan väntas från elförsäljningen i framtiden ökar kraven på ytterligare kostnadsanpassning. Av halvårsrapporten framgår också att Vattenfall är ett av de få utländska företag som lyckats etablera sig på den tyska elmarknaden. Sedan april äger Vattenfall 25,1 procent av HEW, som är Vattenfalls partner och plattform för tillväxt. Nya möjligheter öppnas genom fusioner av de tyska storkoncernerna och konkurrenterna, vilket förutsätter att dessa säljer ut en del av sin verksamhet. Tillsammans med köpet i januari av 55 procent av aktierna i polska Electrocieplownie Warszawskie SA har nu Vattenfall sitt strategiska fokus utanför Norden på expansion i Tyskland och Polen. I halvårsrapporten nämns också satsningen på kundkommunikation med bland annat intelligenta hem, uppbyggnaden av ett rikstäckande stamnät för digital kommunikation och bredbandsnät på regionnivå. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Lars G. Josefsson, vd och koncernchef, telefon: 0705-63 22 10 Vattenfall är en av Nordens största energikoncerner med en omsättning på cirka 30 miljarder kronor. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Drygt en och en halv miljon kunder i Norden och norra Europa köper sina energilösningar från Vattenfall. Vattenfall säljer el, energi, värme och naturgas samt nättjänster, service och konsulttjänster inom energisektorn. Vattenfall producerar cirka 20 procent av den el som används i Norden. Produktionen sker främst genom vattenkraft och kärnkraft. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2000/06/30/20040813BIT21740/wkr0001.pdf