• Veg of Lund/

Veg of Lund AB (publ) fattar beslut om riktad nyemission av högst 2 727 272 aktier inför notering på Nasdaq First North Growth Market Sweden och offentliggör prospekt

Styrelsen i Veg of Lund AB (publ) (”Veg of Lund” eller ”Bolaget”) har idag, med stöd av bemyndigande från extra bolagsstämman den 31 oktober 2019, beslutat att genomföra en riktad nyemission av högst 2 727 272 aktier samt notera Bolagets aktier på Nasdaq First North Growth Market Sweden (”First North”). Teckningskursen uppgår till 11 SEK per aktie, vilket motsvarar ett emissionsbelopp om högst cirka 30 MSEK (”Erbjudandet”).

I samband med Erbjudandet har Bolaget erhållit teckningsförbindelser från ett antal externa investerare och befintliga aktieägare. Teckningsförbindelser uppgår sammanlagt till cirka 21 MSEK, motsvarande cirka 70 procent av Erbjudandet.

Styrelsen har med anledning av nyemissionen upprättat ett prospekt som idag har godkänts av Finansinspektionen och som finns tillgängligt på Bolagets samt Eminova Fondkommission AB:s (”Eminova”) hemsidor. Veg of Lund har även ansökt om upptagande till handel av Bolagets aktie på First North med preliminärt första datum för handel den 10 februari 2020. Veg of Lund har erhållit ett godkännande av Nasdaq Stockholm AB om upptagande till handel av Bolagets aktier villkorat av att Veg of Lund uppfyller spridningskravet i enlighet med Nasdaq First North Growth Market Rulebook.

Veg of Lund grundades 2016 utifrån forskning av professor emerita Eva Tornberg vid Lunds universitet. Veg of Lund har en patenterad värmestabil vegetarisk emulsion bestående av potatis och rapsolja innehållande höga halter av omega 3. Enligt Bolagets uppfattning har den också en neutral smakprofil. Med hjälp av denna patenterade emulsion kan Veg of Lund erbjuda alternativ för ett flertal traditionella, animaliebaserade livsmedel med livsmedelsprodukter som är både smakrika och hållbara. Veg of Lunds strategi bygger på att utveckla innovativa växtbaserade livsmedel efter moderna konsumentpreferenser. Veg of Lund lanserade sin första produkt 2018, My Foodie, som är en matig smoothie och finns i tre olika smaker.

Den globala marknaden för vegetabiliska mejeriproduktsalternativ uppskattas av analysgruppen Grand View Research att genomsnittligen växa med 16,7 procent årligen fram till år 2025 och då uppgå till ett marknadsvärde om cirka 41 MdUSD1 . Veg of Lund bedömer att Bolagets produkter ligger rätt i tiden för att fånga upp denna efterfrågan. Veg of Lunds styrelse och ledning bedömer att Bolaget är väl positionerat för att etablera sig som en aktör på marknaden för växtbaserade livsmedel med huvudsaklig grund i dess smakneutrala produkt.

Erbjudandet i korthet

• Priset i Erbjudandet har fastställts till 11 SEK per aktie.
  • Erbjudandet innefattar en nyemission om högst 2 727 272 nya aktier, motsvarande en emissionslikvid om cirka 30 MSEK före emissionskostnader och vid full teckning.
  • Skriftliga teckningsförbindelser om sammanlagt cirka 21 MSEK, motsvarande cirka 70 procent av Erbjudandet har erhållits från befintliga ägare samt externa investerare.
  • Teckningsperioden för Erbjudandet löper från och med den 13 januari 2020 och till och med den 27 januari 2020. Styrelsen ska ha rätt att förlänga teckningstiden och senarelägga tid för betalning.
  • Erbjudandet består av ett erbjudande till institutionella investerare samt ett erbjudande till allmänheten i Sverige. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att genomföra en ägarspridning av aktierna i Bolaget.
  • Styrelsens beslut om Erbjudandet är fattat med stöd av bemyndigande från extra bolagsstämman den 31 oktober 2019.
  • Beslut om tilldelning fattas av Bolagets styrelse med beaktande av vissa fastställda principer.
  • Ett prospekt med fulla villkor och anvisningar för Erbjudandet har godkänts av Finansinspektionen och finns tillgängligt på Bolagets samt Eminovas hemsidor.
  • Utfallet planeras att offentliggöras omkring den 29 januari 2020 och beräknad likviddag är den 4 februari 2020.
  • Veg of Lund har ansökt om upptagande till handel av Bolagets aktie på First North med preliminärt första datum för handel den 10 februari 2020. Veg of Lund har erhållit ett godkännande av Nasdaq Stockholm AB om upptagande till handel av Bolagets aktier villkorat av att Veg of Lund uppfyller spridningskravet i enlighet med Nasdaq North Growth Market Rulebook.

Bakgrund till Erbjudandet

Mot bakgrund av Bolagets tillväxt- och expansionsplaner har Veg of Lunds styrelse beslutat att genomföra en nyemission och notering av Bolagets aktie vid First North. Nettolikviden om cirka 25,1 MSEK, vid full teckning, från Erbjudandet avses att användas för att utöka Bolagets organisation, medarbetare och inhemska marknadskanaler samt till säljaktiviteter och marknadsföring hänförligt till försäljning i Storbritannien, USA och Asien.

Veg of Lunds styrelse gör bedömningen att en notering av Bolagets aktier vid First North skulle främja Bolagets framtida finansiella utveckling. En listning skulle medföra en löpande handelsmöjlighet för Bolagets aktieägare, samt stärka Bolagets tillgång till kapitalmarknaden. Härutöver medför en listning ökat PR-värde och främjar marknadsföringen av Bolagets tjänster.

​Preliminär tidplan

Teckningstid:  13 januari 2020 – 27 januari 2020
Offentliggörande av utfall:  29 januari 2020
Likviddag:  4 februari 2020

Prospekt och anmälningssedel

Prospekt med fullständiga villkor och instruktioner samt anmälningssedel finns tillgängliga på Bolagets hemsida (www.vegoflund.se) samt på Eminovas hemsida (www.eminova.se).

Teckning

Teckning av aktier i Erbjudandet sker via Eminova Fondkommission AB (www.eminova.se) eller Nordnet Bank AB (www.nordnet.se).

Rådgivare

Veg of Lund har anlitat Eminova Partners AB som finansiell rådgivare och Fredersen Advokatbyrå AB som juridisk rådgivare i samband med Erbjudandet. Eminova Fondkommission AB agerar emissionsinstitut i samband med Erbjudandet.

Thomas Olander (VD)

Torbjörn Clementz (Styrelseordförande)
E-post: torbjorn@vegoflund.se

Malmö den 8 januari 2020
Styrelsen

Certified Adviser: Eminova Fondkommission AB, Tel: +46 8 684 211 10 E-mail adviser@eminova.se

Denna information är sådan information som Veg Of Lund är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2020-01-08 14:00 CET.

1Grand View Research, Dairy Alternatives Market Worth $41.06 Billion By 2025 | CAGR: 16.7 %

Veg of Lund AB fattar beslut om riktad nyemission och ansöker om notering på Nasdaq First North Growth Market Sweden