DELÅRSRAPPORT Q1 SEPTEMBER – NOVEMBER 2018

Ökad försäljning i jämförbara butiker, med stöd av högre andel kampanjer

FÖRSTA KVARTALET SEPTEMBER – NOVEMBER 2018

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 211,9 Mkr (216,8), en minskning med 4,9 Mkr
  • Koncernens försäljning i jämförbara butiker ökade med 3 procent under kvartalet.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 58,1 procent (58,2), en minskning med 0,1 procentenhet.
  • Resultat före av- och nedskrivningar rensat för omstruktureringskostnader uppgick till 6,5 Mkr (16,7), en minskning med 10,2 Mkr.
  • Resultat före av- och nedskrivningar uppgick till 1,5 Mkr (16,7), en minskning med 15,2 Mkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till -3,4 Mkr (9,5).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,02 kr (0,07 kr).
  • Antalet butiker uppgick till 123 jämfört med 127 butiker föregående år.

Väsentliga händelser under och efter kvartalet

• För att öka lönsamheten fattade styrelsen i Venue Retail Group i oktober beslut om ny affärsmodell för dotterbolaget Rizzo. Helårseffekten, på EBITDA-nivå, beräknas bli ca 15 Mkr, varav huvuddelen kommer från nedläggningar av Rizzokedjan. Fokus ska ligga på större butiker, online samt Flagship stores på utvalda affärslägen. Förändringen beräknas vara genomförd sommaren 2019. Det innebär att bolaget för kvartal 1 redovisar en omstruktureringsreserv på 5 Mkr.
  • Under september har Accent öppnat en ny butik i Kristianstads nya galleria C4. I oktober nyöppnades Accent i Nacka Forum som konceptbutik med en tydlig digital prägel och i november öppnade Accent en ny butik i Gränby i Uppsala.

Den jämförbara försäljningen för Venue Retail Group fortsätter att utvecklas positivt. För första kvartalet uppgick försäljningsökningen för dessa butiker till +3%, vilket är klart bättre än marknaden. Resultatmässigt når vi inte upp till föregående år, vilket främst förklaras av högre andel kampanjer och omstruktureringskostnader på 5 MSEK till följd av förändring av affärsmodell i skoverksamheten.

Vi ser naturligtvis samma mönster som övriga detaljhandeln gör, dvs minskad trafik till handelsplatser och köpcentrum, ett förändrat köpbeteende och prispress. Positivt för vår del är att vi genom ett medvetet arbete har lyckats öka konverteringsgraden genom ett bättre omhändertagande av våra kunder.

Utvecklingen för jämförbara enheter för affärsområdet Väskor/Accessoarer är fortsatt god och vi utvecklas dessutom bättre än marknaden, +4% jämfört marknaden -4% (HUI Kläder). Affärsområdet Skor utvecklas sämre jämfört med föregående år, vilket naturligtvis är en besvikelse. Affärsområdet utvecklas trots detta klart bättre än marknaden i stort, -2% vs -9% (HUI Skor).

Bolagets onlineverksamhet uppvisar en fortsatt stark tillväxt och under kvartalet ökade försäljningen med +55% mot förgående år. Vi vässar vårt erbjudande, kommunikation och utvecklar funktionalitet för att bli än mer attraktiva för våra kunder. Vi ser dessutom hur online blir allt viktigare för våra fysiska butiker och förstärker därför kopplingen dem emellan. Vi kan genom detta erbjuda våra kunder hela vårt onlinesortiment i samtliga butiker.

Vi utvärderar löpande alla fysiska butiker och vidtar åtgärder där butikerna inte når våra uppsatta mål. En del av detta arbete är förändringen av affärsmodell för vår skoverksamhet som kommunicerades i kvartal 4 2017/2018. Denna omställning har påbörjats och går snabbare än planerat. Under kvartalet öppnade vi två nya Accentbutiker, Kristianstad och Uppsala, vilka redan utvecklas bättre än plan. Dessutom uppgraderas befintligt butiksnät kontinuerligt och vi ser att dessa butiker ökar försäljningen med +15-20%.

Våra egna varumärken blir allt viktigare, både ur ett lönsamhets- och konkurrensperspektiv. Vi förtydligar våra varumärkens position, presenterar produkterna tydligare i våra butiker och online samt anpassar bredden i sortimentet än mer utifrån kundens behov. Försäljningsutvecklingen är fortsatt mycket god för samtliga våra egna varumärken, Don Donna, Handskmakaren, A-TO-B och Rizzo, vilket ska förstärka vår bruttomarginal framåt.

Vi lägger således ett allt större fokus på online, på större och lönsamma butiker och på våra egna varumärken när vi ställer om verksamheten till en mer digital affär kombinerat med ett renodlat fysiskt butiksnät för ökad lönsamhet. Vi ser nu fram emot en vår med tillförsikt.

Stockholm januari 2018

VD och Koncernchef