DELÅRSRAPPORT SEPTEMBER–NOVEMBER 2011

STABIL UTVECKLING TROTS SVAG MARKNAD

FÖRSTA KVARTALET SEPTEMBER–NOVEMBER 2011

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 209,3 Mkr (219,2). Antalet butiker uppgick till 123 jämfört med 131 butiker motsvarande kvartal föregående år.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 60,2 procent (61,7).
  • Resultat före av- och nedskrivningar var 23,6 Mkr (27,0).
  • Resultat efter skatt uppgick till 17,0 Mkr (17,7).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,02 kr (0,02).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET

• Koncernens försäljning under kvartalet minskade med 2 procent för jämförbara enheter, vilket är bättre än sko- och klädhandelns försäljningsutveckling både på den svenska och norska marknaden. Jämförelsetalen föregående år är extremt starka då koncernen ökade sin jämförbara försäljning med 15 procent.
  • En ny Accentbutik öppnade i Stockholm och tre butiker inom koncernen har fått nya lägen och byggts om i sin helhet.
  • Till årsstämman den 17 januari föreslår styrelsen en sammanläggning av aktier där 100 aktier läggs samman till 1 ny aktie. Vidare föreslås nyval av Jonas Ottosson (fd VD Peak Performance) till ny styrelseledamot.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALET

• Försäljningen i jämförbara enheter under koncernens viktiga månad december var, trots ogynsamma marknads- och väderförutsättningar, i nivå med föregående år. Försäljningen uppnåddes utan att tidigarelägga planerad rea.

Venue Retail rapporterar ett stabilt resultat trots en tuff marknad. Vi har fortsatt fokus på lönsam tillväxt både genom att öka försäljningen i befintliga butiker och genom att utöka antalet butiker med nyetableringar i attraktiva lägen, säger Susanne Börjesson, VD i Venue Retail Group.

VD-KOMMENTAR TILL UTVECKLINGEN

I ljuset av det svåra marknadsläget och utmanande väderförhållanden är vi nöjda med starten på verksamhetsåret. Rapporten för det första kvartalet visar på ett stabilt resultat, fortsatt god kostnadskontroll och bättre försäljningsutveckling än marknaden.

Det genomförda förändringsarbetet ger oss rätt förutsättningar – och samtliga kedjor fortsätter prestera bättre än marknaden. Jag framhåller gärna särskilt Morriskedjan i Norge som utvecklas mycket starkt. Värt att notera är att våra jämförelsesiffror för det gångna kvartalet föregående år var extremt starka med en ökning på 15 procent i jämförbara enheter.

Koncernen tappade något i bruttomarginal under kvartalet. Huvudorsaken är en förändring i försäljningsmixen till följd av svag efterfrågan på varmfodrade produkter, däremot har kampanjintensiteten inte ökat vilket är positivt. En bruttomarginal på drygt 60 procent är alltjämt en bra nivå.

Under kvartalet har vi fortsatt arbetet med att omvandla fler butiker till det nya accessoarkonceptet ”fashion & function” – vi har bytt till bättre lägen på några orter och öppnat en ny butik i centrala Stockholm. Till våren tar vi fortsatta steg i att utveckla konceptet för att stärka vår position på marknaden, bland annat med förnyad butikskommunikation och ett tiotal butiker kompletteras med nya väggar för reseeffekter. Lojala kunder blir allt viktigare, vi fortsätter vårt arbete med att förbättra kundupplevelsen och utveckla våra kundklubbar på Rizzo och Accent. Under våren 2012 lanseras också Morris Member i Norge.

Försäljningen under den viktiga månaden december var i nivå med föregående år. Med tanke på att förra året var ett rekordår och att vi detta år upplevt både en tuff marknad och utmanande vädersituation är jag nöjd med utfallet för julhandeln, som är en viktig del av koncernens helårsresultat.

Vi ser framför oss ett fortsatt utmanande marknadsläge under våren, men står väl rustade och har fortsatt fokus på tillväxt genom befintliga och nya butiker. Som vi sagt tidigare ser vi också möjligheter med osäkerheten på marknaden och vi ökar intensiteten i jakten på nya butikslägen.

Stockholm den 17 januari 2012

Susanne Börjesson
VD Venue Retail Group

VID FRÅGOR VÄNLIGEN KONTAKTA:
Susanne Börjesson, VD, telefon 08-508 99 253 eller 0701-90 11 53
Staffan Gustafsson, CFO och vVD, telefon 08-508 99 244 eller 070-889 92 44

Mats Persson, styrelseordförande, telefon 08-545 133 52 eller 070-511 46 36

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Informationen i denna rapport är sådan som Venue Retail Group ska offentliggöra enligt lag om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 januari 2012 kl 15.00.

Citat

Susanne Börjesson, VD i Venue Retail Group